Socar dan Tenaga Nasional Berhad jalin usaha sama manfaatkan data untuk tingkatkan penerimaan EV

Socar dan Tenaga Nasional Berhad jalin usaha sama manfaatkan data untuk tingkatkan penerimaan EV

Socar Mobility Malaysia (Socar) dan Tenaga Nasional Berhad (TNB) baru-baru ini mengumumkan sebuah memorandum persefahaman (MoU) dengan matlamat untuk mempercepatkan lagi penerimaan dan penggunaan kenderaan elektrik di Malaysia dan mengurangkan pembebasan gas rumah hijau daripada pengangkutan, yang dianggarkan menyumbang sekitar 21% pembebasan CO2 di sini pada 2016.

Kedua-dua syarikat pernah bekerjasama sebelum ini pada Disember 2019, ketika Socar menambah Renault Zoe EV ke dalam barisan kenderaan mereka. Pelanggan boleh menempat Zoe di beberapa lokasi dalam Cyberjaya, yang mempunyai stesen pengecas yang dipasang dengan sokongan Tenaga Nasional.

Mou tersebut memperluaskan lagi skop kerjasama sebelum ini, dan akan menyaksikan TNB memanfaatkan data penggunaan kenderaan dan corak perjalanan dari Socar. Ini bertujuan untuk mengenal pasti lokasi strategik serta laluan perjalanan utama untuk membantu menentukan lokasi, jumlah dan jenis pengecas (termasuk pengecas pantas DC) yang ingin dipasang.

Ini akan membantu memperbaiki prasarana mengecas di negara ini, yang turut akan menyokong rancangan Socar sendiri untuk memperluaskan barisan kenderaan dalam perkhidmatannya melibatkan ratusan EV dalam tempoh dua hingga tiga tahun akan datang. Socar juga akan meningkatkan jumlah zon EV kepada 50 menjelang penghujung 2022.

Socar dan Tenaga Nasional Berhad jalin usaha sama manfaatkan data untuk tingkatkan penerimaan EV

Dengan lebih banyak EV tersedia untuk pelanggan, Socar mensasarkan untuk menjadikannya lebih mudah diakses dari sudut harga, mengurangkan jurang kos yang menghadkan penggunaan EV kini. Melalui pangkalan data penggunaan perkongsian kenderaan, syarikat itu juga akan dapat menentukan model EV mana yang perlu disertakan, dan di lokasi mana.

Menurut Socar, Malaysia mempunyai kadar penembusan EV yang rendah, dengan hanya melibatkan 0.05% daripada anggaran 14.5 juta kereta persendirian yang didaftarkan di negara ini. Socar melihat ini sebagai satu peluang untuk meningkatkan lagi penggunaannya melalui cara perkongsian kenderaan yang sekaligus dapat juga mendidik pengguna tentang EV.

“Sebagai penyedia khidmat pengangkutan berasaskan teknologi semasa, kami komited untuk merancakkan lagi tahap penerimaan pengangkutan mapan. Bagi kami, ini bermaksud menggunakan platform dan sumber yang kami ada untuk membolehkan lebih ramai pemandu merasai sendiri pemanduan EV, sekaligus membantu mereka untuk beralih kepada kenderaan dengan teknologi tersebut,” ujar CEO Socar Mobility Malaysia, Leon Foong.

Socar dan Tenaga Nasional Berhad jalin usaha sama manfaatkan data untuk tingkatkan penerimaan EV

Beliau berkata, pemilik EV telah menganggarkan bahawa dengan prasarana mengecas yang ada sekarang, Nissan Leaf akan memerlukan 24 jam untuk dipandu sehingga jarak 1,000 km dari Johor Bahru ke Kota Bharu, termasuk masa yang diperlukan untuk mengecas semula kenderaan.

Sementara itu, bagi MINI Cooper SE pula akan mengambil masa 20 jam, dengan lapan jam diluangkan untuk mengecas semula. “Untuk mengatasi halangan ini, setiap negeri di Semenanjung perlu ada pengecas pantas 150 kW di sekurang-kurangnya hab utama perjalanan, untuk dimanfaatkan oleh pengguna antara dalam perjalanan antara negeri,” jelas Foong.

TNB telahpun menzahirkan sokongannya terhadap e-mobiliti di negara ini. Selain Socar, TNB juga telah menjalin usaha sama dengan DHL Express Malaysia dan juga GreenTech Malaysia. “TNB bersedia untuk menerajui dalam usaha meningkatkan penerimaan EV di Malaysia, terutamanya dalam kalangan pengusaha perkhidmatan dengan barisan kenderaan yang banyak. Dan, satu daripada caranya adalah untuk memanfaatkan laluan perjalanan yang telah diketahui kekerapannya,” jelas Ketua Pegawai Runcit TNB, Datuk Ir. Megat Jalaluddin Megat Hassan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required