Hyundai Casper diperkenalkan – enjin 1.0L turbo, NA

Hyundai Casper diperkenalkan – enjin 1.0L turbo, NA

Hyundai telah memperkenalkan SUV bersaiz kecil, Casper, dengan mendedahkan beberapa imej awalnya menjelang pelancarannya tahun ini. Model ini akan diposisikan di bawah SUV terkecil, Venue, dan tempahan awalnya bakal dibuka pada bulan ini untuk pelanggan di Korea.

Menurut pengeluarnya, nama Hyundai Casper diambil dari salah satu teknik kick-flip dalam sukan papan luncur (skateboard), dengan mengetengahkan ayat “perubahan arah” menerusi laman web rasminya. SUV ini akan ditawarkan dengan dua enjin – 1.0 liter MPI naturally-aspirated petrol dan 1.0 liter T-GDI pengecas turbo petrol dengan kuasa 100 PS dan tork 172 Nm.

Informasi rasmi akan didedahkan sepenuhnya menjelang pelancarannya tidak lama lagi, namun kalau ikut dengan dimensi Venue yang berukuran 4,036 mm panjang, 1,770 mm lebar, 1,565 mm tinggi dan jarak roda 2,520 mm, mungkin ia akan diposisikan di bawah model Kona dalam segmen-B.

Menurut Hindustan Times, Casper juga akan memasuki pasaran India di mana pesaing dalam segmennya termasuklah Tata Punch, Renault Kwid dan Maruti Suzuki Ignis. Untuk India, ada ura-ura mengatakan Hyundai bakal menawarkan model Casper dengan enjin 1.2 liter empat-silinder naturally-aspirated petrol yang mampu memberikan kuasa hingga 87 PS dan 120 Nm seperti Hyundai i10 Nios.

Malah ada juga perancangan untuk menghasilkan Casper dalam versi elektrik pada tahun 2023. Ia akan didatangkan dari modul pacuan bersepadu BorgWarner dengan kombinasi motor pacuan elektrik, kotak gear dan kuasa elektronik dalam unit modular.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required