Global NCAP: Honda Mobilio dapat 0-bintang untuk model asas, 3-bintang bagi pilihan 2 beg udara pada varian spesifikasi tertinggi; Renault Kwid 1-bintang

honda-mobilio-no-airbags-e1474281517975

Kereta tahunan India, Renault Kwid, tidaklah mencapai keputusan yang baik dalam penilaian Global NCAP awal tahun ini. Malah versi terkini bagi Kwid dengan tahap keselamatan tertinggi – beg udara tunggal untuk pemandu dan pra-tekanan tali pinggang keledar untuk tempat pemandu – hanya mendapat penarafan satu-bintang bagi perlindungan penumpang dewasa (AOP) dan satu-bintang bagi perlindungan penumpang kanak-kanak (COP).

Ketika ujian dilakukan, varian tertinggi masih menunjukkan pengkadaran pesongan bahagian dada yang tinggi, memberikan satu-bintang untuk pemandu. Manakala bagi varian asas pula, tidak ditampilkan dengan beg udara, hanya memungut kosong-bintang bagi AOP, dengan ketegaran kerangka Kwid pada tahap “tidak stabil”.

Sementara itu, Honda Mobilio yang diuji bagi varian asas dan spesifikasi tertinggi yang dilengkapi dengan dua beg udara. Bagi varian asas tanpa beg udara, Mobilio turut menerima kosong-bintang bagi AOP hadapan, dan satu-bintang bagi COP. Manakala dengan pilihan dua beg udara pula, Mobilio meneri atiga-bintang bagi AOP dan dua-bintang untuk COP.

“Renault hanya melakukan progres yang terhad, sepatutnya mereka menawarkan kereta dengan kedudukan satu-bintang bagi versi standard, bukan sebagai pilihan. Manakala Honda pula menunjukkan, kereta dengan dua beg udara mampu mencapai tiga-bintang. Sepatutnya sistem keselamatan ini bukan didatangkan secara pilihan. Renault dan Honda membuat model kereta yang selamat untuk pasaran lain, tetapi mereka perlu lebih tahu bagaimana hendak memastikan kereta bagi India juga selamat. Kami menjangkakan mereka sedang membuat sesuatu ke arah itu,” ujar David Ward, ketua setiausaha bagi Global NCAP.

“Pengeluar automotif sepatutnya tidak meningkatkan tahap keselamatan sebagai pilihan, keselamatan sepatutnya tidak patut dikompromi sebagai standard,” tambah Rohit Baluja pula, selaku Presiden Institut Pendidikan Trafik Jalan Raya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 

Comments

 

Add a comment

required

required