Tram autonomous dengan kapasiti 307 penumpang akan mula fasa percubaan di Cyberjaya Januari 2022

Tram autonomous dengan kapasiti 307 penumpang akan mula fasa percubaan di Cyberjaya Januari 2022

Fasa percubaan Iskandar Malaysia BRT

Sebuah sistem tram tanpa landasan, dikenali dengan nama automated rapid transit (ART), akan beroperasi di Cyberjaya sebagai program percubaan bagi tempoh tiga bulan dari Januari 2022, menurut Majlis Perbandaran Sepang, Datuk Abd Hamid Hussain seperti dilaporkan The Vibes.

Percubaan sistem ART tersebut akan dilakukan di sepanjang Persiaran Rimba Permai dan Persiaran Bestari untuk menguji kemampuan tram tanpa landasan, serta untuk menunjukkan penerapan teknologi hijau, ujar beliau. Tram berkenaan boleh menampung sehingga 307 penumpang dalam satu masa, dan bergerak pada kelajuan maksimum 70 km/j dan boleh beroperasi secara manual dengan pemandu atau pun autonomous.

“Kenderaan tiga gerabak sebagai pengangkutan awam menepati visi majlis perbandaran kami sebagai penerapan konsep bandar pintar dan rendah karbon, kerana ia menawarkan mobiliti hijau,” jelas Hamid, dan menambah yang tram tanpa landasan boleh jadi masa depan pengangkutan di Cyberjaya. Kejayaan projek ini akan membantu Cyberjaya untuk mencapai pengurangan pembebasan karbon sehingga 40% menjelang 2030.

Tram autonomous dengan kapasiti 307 penumpang akan mula fasa percubaan di Cyberjaya Januari 2022

Sistem berkenaan akan memulakan program ujiannya menjelang hujung tahun ini, walaupun itu bergantung kepada progres yang berlangsung dalam perbincangan teknikal dan selepas memorandum persefahaman ditandatangani oleh pihak berkepentingan, serta selepas semua isu berkaitan keselamatan dan teknikal diselesaikan.

Tram berkenaan dikuasakan oleh elektrik, tetapi tidak memerlukan wayar di atasnya untuk bekalan tenaga. Dan disebabkan tiada landasan, ia akan menggunakan tayar getah. Ia juga boleh bergerak secara autonomous dalam laluan maya, diarahkan mengikut tanda di jalanan.

Menurut Institut Pengangkutan Malaysia, sistem ART ini memerlukan kos yang lebih rendah, dan mempunyai skala yang lebih banyak untuk mengangkut penumpang berbanding sistem bus rapid transit (BRT).

Tram autonomous dengan kapasiti 307 penumpang akan mula fasa percubaan di Cyberjaya Januari 2022

Kos yang lebih rendah untuk sistem ART adalah disebabkan oleh teknologi hijaunya, serta penggunaan sistem roda dan gandar baru, menurut Ketua Pembangunan dan Latihan Berterusan Profesional, Institut Pengangkutan Malaysia, Wan Mazlina Wan Mohamed.

“Pertama, baterinya tidak mahal, kenderaan itu juga ringan, serta keperluan pengilangannya juga membolehkan ia dipasang di sini. Kedua, servis ART berupaya menjadi pemangkin dan akan menggalakkan pembangunan bandar di sekitar stesennya, kerana ia boleh dijadikan laluan tetap bagi sistem berkenaan,” ujar Mazlina.

Sistem tram tanpa landasan di Cyberjaya ini merupakan sistem sama yang kedua di negara ini. Yang pertama ialah sistem Iskandar Malaysia Bus Rapid Transit (IMBRT) di Johor yang telah memulakan fasa percubaan pada awal April tahun ini. Melalui penyedia perkhidmatan Mobilus, IMBRT telah menamatkan tempoh percubaannya Ogos lalu, dengan lebih 2,000 km perbatuan telah direkodkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required