Mazda CX-9 2021 diperkenal di M’sia — Apple CarPlay tanpa wayar, kerusi merah, luaran Ignite Edition

Mazda CX-9 2021 diperkenal di M’sia — Apple CarPlay tanpa wayar, kerusi merah, luaran Ignite Edition

Bagi model tahun 2021 untuk pasaran tempatan, Bermaz Motor kini memperkenalkan kemaskini bagi model SUV Mazda CX-9. Sama seperti sebelum ini, model CBU berkenaan ditawarkan dalam dua varian — 2WD dan 4WD — kedua-duanya dengan spesifikasi yang hampir sama melainkan sistem pacuannya.

Dari segi harga, varian 2WD dijual pada harga RM319,847.40 atas jalan tidak termasuk insurans, sementara versi 4WD pula RM336,215.40. Kedua-dua harga ini mengambil kira potongan 50% SST untuk kenderaan CBU dan termasuk jaminan lima-tahun/100,000 km dan penyelenggaraan percuma.

Kemaskini penggayaannya pula melibatkan pakej luaran “Ignite Edition” sebagai ciri standard, yang melibatkan gril dan cermin sisi hitam berkilat, dan dilengkapi dengan rim 20-inci hitam. CX-9 datang dalam enam pilihan warna, dengan Soul Red Crystal menyertai warna sedia ada sebelum ini — Deep Crystal Blue, Jet Black, Machine Grey, Snowflake White Pearl dan Sonic Silver.

Mazda CX-9 2021 diperkenal di M’sia — Apple CarPlay tanpa wayar, kerusi merah, luaran Ignite Edition

Di dalam, kerusi dalam balutan kulit berwarna merah menjadi kontras kepada kemasan dalaman hitam yang menghiasinya. Skrin infotainmen Mazda Connect sembilan-inci yang diperkenalkan tahun lalu masih dikekalkan, tetapi kini dengan ciri sokongan Apple CarPlay tanpa wayar yang melengkapi sambungan Android Auto dengan wayar sebelum ini. Turut diperkenalkan pengecas tanpa wayar dan paddle shifter bagi transmisi automatik SkyActiv-Drive enam-kelajuannya.

Kotak gear ini digandingkan dengan enjin petrol sama, SkyActiv-G 2.5 liter turbocas empat-silinder yang menghasilkan 228 hp pada 5,000 rpm dan 420 Nm tork pada 2,000 rpm. Bagi varian 2WD, ia adalah pacuan roda depan, sementara 4WD menerima sistem pacuan semua roda i-Activ Mazda.

Versi 4WD juga lengkap dengan ciri Off-road Traction Assist, yang merupakan lanjutan kepada Traction Control System (TCS) pada SUV ini, untuk membantu pemandu di dalam permukaan mencabar. Ciri lain yang masih dikekalkan dari model tahun 2020 termasuk sistem i-Stop dan G-Vectoring Control Plus (GVC Plus).

Kelengkapan lain hampir sama seperti sebelumnya, dengan kedua-dua varian dilengkapi lampu utama LED latasan sendiri, lampu belakang LED, pengilap cermin automatik, pintu belakang berkuasa, sunroof berkuasa, sensor parkir depan dan belakang (empat di setiap sudut) dan sistem pintar tanpa kunci.

Ada juga kerusi depan berkuasa (larasan 10-hala dengan fungsi memori untuk pemandu, enam-hala untuk penumpang) dengan fungsi pengudaraan dan pemanasan, paparan kluster instrumen 4.6-inci, pendingin hawa tiga-zon dengan corong di barisan kedua, fungsi tunjuk arah dan sistem bunyi Bose dengan 12-pembesar suara.

Kelengkapan keselamatan SUV tujuh-tempat duduk ini juga kekal sama, termasuk enam beg udara (depan, sisi dan tirai), ABS, DSC, EBD, Emergency Brake Assist, bantuan mula mendaki, lampu isyarat kecemasan dan Isofix. Tidak ketinggalan ialah bantuan pemanduan i-ActiveSense yang terdiri daripada ciri seperti lampu utama LED adaptif (ALH), peninjau titik buta (BSM), amaran lintasan trafik di belakang (RCTA), amaran penukaran lorong (LDWS), bantuan mengekalkan lorong (LAS) dan amaran perhatian pemandu (DAA). Sistem Smart City Brake Support (SCBS) juga datang dengan pengesan pejalan kaki di depan dan belakang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required