Volvo pertingkat prestasi model Recharge PHEV — bateri 18.8 kW, jarak EV hingga 90 km, T8 455 hp

Volvo pertingkat prestasi model Recharge PHEV — bateri 18.8 kW, jarak EV hingga 90 km, T8 455 hp

Volvo telah menaiktaraf aspek janaan kuasa bagi barisan model Recharge plug-in hybrid untuk membolehkannya menghasilkan lebih jarak perjalanan elektrik, pembebasan CO2 lebih rendah, peningkatan prestasi dan pemanduan lebih baik. Datang dalam dua spesifikasi — T6 dan T8 — sistem janaan yang diperkemask ini akan digunakan dalam barisan kenderaan siri 90 dan 60 Volvo.

Satu perubahan besar yang dilakukan adalah pek bateri yang menampilkan lapisan ketiga sel untuk meningkatkan kuasanya daripada 11.6 kWh kepada 18.8 kWh. Volvo memaklumkan ini memberi jarak sehingga 90 km (bergantung model) bagi mod elektrik sepenuhnya, berbanding purata sebelum ini sekitar 50 km (bergantung model).

Menurut Volvo, peningkatan jarak perjalanan itu lebih daripada mencukupi untuk meliputi perjalanan 50 km atau lebih jarak purata yang dilalui oleh pemilik setiap hari berkerja dalam seminggu. Jarak keseluruhan dengan enjin pembakaran dalam bila digunakan juga mempengaruhi peningkatan tersebut. Tidak pula dimaklumkan sekiranya masa mengecas turut berubah dengan bateri yang lebih besar ini, atau adakah peningkatan pengecasan turut dilakukan terhadap pengecas AC dalaman (kini 3.7 kW) yang ada pada model Recharge.

Volvo pertingkat prestasi model Recharge PHEV — bateri 18.8 kW, jarak EV hingga 90 km, T8 455 hp

“Kini sudah 2021, dan pengguna tidak lagi perlu bergantung kepada pengangkutan dengan enjin petrol atau diesel,” jelas Hendrik Green, ketua pegawai teknologi Volvo Cars. “Kenderaan plug-in hybrid terkini kami memberikan jarak pemanduan elektrik sepenuhnya yang diperlukan oleh kebanyakan orang untuk urusan setiap hari,” tambahnya.

Selain mempertingkatkan bateri, Volvo turut memasang motor elektrik belakang yang lebih berkuasa yang memberikan 145 hp, 58 hp lebih tinggi. Dengan kuasa tambahan ini, Recharge T6 menyediakan kuasa keseluruhan 350 hp, sementara T8 pula memberikan 455 hp, menjadikan model T8 kenderaan paling berkuasa yang pernah dihasilkan Volvo.

Pengeluar itu juga memaklumkan enjin petrol yang digunakan pada model T8 turut diberi kemaskini untuk mendapatkan kecekapan dan prestasi yang lebih tinggi, termasuk kuasa enjin yang lebih tinggi pada rpm rendah dan ketika mula bergerak untuk memastikan pemanduan elektrik yang lebih lancar dengan emisi CO2 dikurangkan.

Volvo pertingkat prestasi model Recharge PHEV — bateri 18.8 kW, jarak EV hingga 90 km, T8 455 hp

Barisan kenderaan Recharge (sebelum ini dirujuk sebagai Twin Engine) adalah pacuan semua roda, di mana roda depannya digerakkan oleh enjin pembakaran dalaman dan transmisi bersama motor elektrik dipasangkan padanya. Sementara di belakang pula menerima motor elektrik berasingan sebagai pemacu, tetapi tidak ada sambungan fizikal sebenar antara gandar depan dan gandar belakang — ia merupakan tetapan AWD elektrik.

Peningkatan lain yang diberikan ialah tambahan pemanduan pedal tunggal, yang beroperasi dengan cara yang sama seperti kereta elektrik lainnya ketika ini, memberikan pilihan kepada pemandu untuk mengawal input pecutan dan memperlahankan kenderaan dengan hanya satu pedal sahaja. Ini akan disertakan bagi model XC60, S90 dan V90.

“Memandu kenderaan plug-in hybrid menjadi jambatan paling ideal sebelum beralih kepada kenderaan elektrik sepenuhnya. Kami percaya semua peningkatan ini akan menunjukkan kepada ramai orang bahawa kenderaan elektrik adalah masa depan, dan membawa kami lebih dekat kepada wawasan 2030 untuk mengeluarkan kenderaan elektrik sepenuhnya,” ujar Green.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required