Cukai jalan motosikal boleh diperbaharui di Puspakom seluruh semenanjung Malaysia mulai 1 Okt 2021 – JPJ

Cukai jalan motosikal boleh diperbaharui di Puspakom seluruh semenanjung Malaysia mulai 1 Okt 2021 – JPJ

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan urusan pembaharuan Lesen Kenderaan Motor (LKM) atau pun cukai jalan bagi motosikal boleh diperbaharui di semua 39 pusat pemeriksaan Puspakom seluruh Semenanjung Malaysia mulai 1 Oktober 2021.

Menurut JPJ, semenjak tahun 2020, inisiatif pembaharuan LKM ini telah mula dilaksanakan kepada kenderaan bermotor persendirian yang melibatkan kenderaan decontrolled (kenderaan barangan dengan berat 7,500 kg ke bawah). Kemudian, pada 1 September 2021 pula, inisiatif pembaharuan LKM ini telah diperluaskan kepada kenderaan bermotor persendirian (kecuali kenderaan e-hailing).

Untuk urusan pembaharuan LKM ini, orang ramai boleh terus walk-in di mana-mana cawangan Puspakom berhampiran dan buat masa ini, pembayaran secara tunai sahaja yang dilaksanakan.

“JPJ dan Puspakom sentiasa komited ke arah memberikan perkhidmatan yang terbaik kepada orang ramai serta memastikan ianya dapat dilaksanakan dengan lancar dan teratur, selaras dengan objektif yang digariskan.

“Diharapkan, melalui inisiatif pembaharuan LKM di Pusat Pemeriksaan Puspakom ini akan dapat memenuhi permintaan dan jangkaan pelanggan yang memerlukan perkhidmatan yang lebih efisien, cepat dan cekap serta menyediakan kemudahan alternatif selain daripada saluran perkhidmatan sedia ada (kaunter/kiosk JPJ, Pos Malaysia, MyEG dan Portal mySIKAP JPJ),” kata JPJ.

Sebelum ini, JPJ pernah membuat kenyataan bahawa inisiatif yang sama akan diperluaskan kepada urusniaga pembaharuan LKM motosikal dan kenderaan e-hailing, yang dijangka mula dilaksanakan pada bulan November 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required