SJR dikurangkan bagi negeri yang beralih ke Fasa 3; hanya 449 lokasi pemeriksaan dikekalkan – PDRM

SJR dikurangkan bagi negeri yang beralih ke Fasa 3; hanya 449 lokasi pemeriksaan dikekalkan – PDRM

Jumlah sekatan jalan raya (SJR) statik dan bergerak telah pun dikurangkan sejak tengah malam tadi susulan pengumuman kerajaan mengenai peralihan fasa dua kepada tiga membabitkan beberapa negeri dalam Pelan Pemulihan Negara (PPN). Negeri terbabit ialah Kuala Lumpur, Selangor, Putrajaya dan Melaka.

Menurut Ketua Penolong Pengarah Gerakan, Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Bukit Aman, Asisten Komisioner Ignatius Francis, pengurangan SJR itu akan dilakukan secara berperingkat di seluruh negara dengan hanya berbaki 449 lokasi pemeriksaan.

Jelasnya, secara keseluruhannya baki SJR yang akan kekal adalah sebanyak 309 SJR statik, manakala 140 lagi bergerak.

SJR dikurangkan bagi negeri yang beralih ke Fasa 3; hanya 449 lokasi pemeriksaan dikekalkan – PDRM

“Semua SJR ini kekal di lokasi pergerakan rentas negeri dan negeri yang masih berada dalam kategori fasa dua PPN. Susulan pengurangan SJR ini juga, polis akan memperluaskan lagi skop operasi Pasukan Pematuhan dan Pemantauan yang menjalankan pemeriksaan berkaitan prosedur operasi standard (SOP) dalam kalangan masyarakat,” katanya seperti yang dilaporkan oleh Berita Harian.

Dalam masa yang sama, katanya lagi, polis melalui Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam (KDNKA) juga sedang meneliti keberkesanan SJR yang semakin berkurangan itu sebelum melakukan penambahbaikan lain bergantung kepada situasi dan keadaan semasa.

“Kita lihat bagaimana hasil dan perbezaannya berbanding sebelum ini sebelum sesuatu perancangan baharu dilakukan. Polis juga mengucapkan ribuan terima kasih kepada masyarakat dan pengguna jalan raya yang memberikan kerjasama amat baik terhadap petugas terdiri daripada pegawai dan anggota polis demi membantu kelancaran pergerakan sepanjang pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sejak Mac tahun lalu sehingga hari ini,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required