KL, S’gor, Putrajaya dan Melaka beralih ke Fasa 3, Kedah masuki Fasa 2 PPN mulai 1 Okt 2021 – PM

KL, S’gor, Putrajaya dan Melaka beralih ke Fasa 3, Kedah masuki Fasa 2 PPN mulai 1 Okt 2021 – PM

Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik baru sahaja mengumumkan persetujuan untuk membenarkan beberapa negeri beralih fasa berkuatkuasa 1 Oktober 2021. Kuala Lumpur, Putrajaya dan Selangor akan beralih dari Fasa 2 ke Fasa 3, begitu juga dengan Melaka yang beralih ke fasa yang sama. Manakala Kedah pula akan beralih dari Fasa 1 ke Fasa 2 mulai tarikh yang sama.

Menurut kenyataan yang dikeluarkan oleh Perdana Menteri, Dato’ Seri Ismail Sabri Yaakob yang juga merupakan Pengerusi Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik Covid-19, peralihan fasa ini dibuat setelah mengambil kira penilaian risiko semasa oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) dan Majlis Keselamatan Negara (MKN).

“Berdasarkan keputusan jawatankuasa yang membenarkan peralihan dari Fasa 1 ke Fasa 2 bagi negeri Kedah, ia bermakna tiada lagi negeri berada di Fasa 1 di seluruh negara.

“Saya mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan dan tahniah kepada seluruh Keluarga Malaysia, khususnya kerajaan negeri yang bertungkus-lumus menguruskan situasi pandemik di negeri masing-masing, demi memenuhi nilai ambang yang ditetapkan,” katanya.

Mesyuarat Jawatankuasa Khas Pengurusan Pandemik juga telah membuat beberapa ketetapan untuk negeri-negeri yang sudah beralih fasa ini. Antaranya, majlis rasmi kerajaan dan swasta termasuklah perasmian dan bengkel, dibenarkan di negeri Fasa 2 dan Fasa 3, dengan syarat tetamu telah menerima vaksinasi lengkap dan kapasiti 50% ruang premis, manakala 100% kapasiti penuh bagi Fasa 4. Bagi individu yang belum divaksin, perlu menjalani pre- event test menggunakan kit ujian kendiri (saliva) sebelum hadir dengan disaksikan oleh penganjur atau pengesahan daripada pengamal perubatan.

Selain itu, kehadiran penonton/penyokong ke tempat perlawanan sukan dan rekreasi di negeri Fasa 2, Fasa 3, dan Fasa 4. juga telah dibenarkan. Di mana kehadiran ini meliputi sebelum, semasa dan selepas acara sukan serta rekreasi dengan syarat, penonton/penyokong telah menerima vaksinasi lengkap, memakai pelitup muka sepanjang perlawanan serta tiada aktiviti makan minum sepanjang berada di stadium. Kanak-kanak bawah umur 18 tahun tidak dibenarkan untuk menonton perlawanan di tempat acara sukan berlangsung.

KL, S’gor, Putrajaya dan Melaka beralih ke Fasa 3, Kedah masuki Fasa 2 PPN mulai 1 Okt 2021 – PM

Dalam masa yang sama, Prosedur Operasi Standard (SOP) bagi negeri-negeri yang memasuki fasa 2, 3 dan 4, adalah sama dengan sebelum ini. Semua SOP terkini boleh didapati menerusi laman sesawang www.mkn.gov.my.

“Walaupun kerajaan memberikan kelonggaran, namun saya berharap agar rakyat dapat terus patuh kepada SOP yang ditetapkan dalam usaha memutuskan rantaian COVID-19.

“Negara kini sedang menuju ke fasa endemik di mana kita akan terus hidup bersama COVID-19 dalam kehidupan norma baharu. Kerjasama Keluarga Malaysia amat diharapkan agar terus mengamalkan kawalan kendiri, jaga kebersihan demi keselamatan diri,” sambung Ismail Sabri lagi.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required