UMW Toyota catat 223% lonjakan jualan pada Sept 2021 – bakal memperhebatkan pengenalan model HEV

UMW Toyota catat 223% lonjakan jualan pada Sept 2021 –  bakal memperhebatkan pengenalan model HEV

Sektor ekonomi termasuk industri automotif tempatan makin pulih selepas situasi pandemik Covid-19 kian bertambah baik. Malahan mulai hari ini, rentas negeri telah pun dibenarkan secara serentak di seluruh negara (kecuali Sabah) sekaligus membantu merancakkan lagi ekonomi negara. Bagi industri automotif yang telah kembali beroperasi sejak pertengahan Ogos lalu, syarikat pengeluar kenderaan berlumba-lumba memperkenalkan model baharu, malah semakin agresif dalam mengaturkan pelbagai rangka promosi untuk lonjakan semula jualan masing-masing.

Ini termasuklah dengan UMW Toyota Motor (UMWT) yang semakin menunjukkan perkembangan jualan yang memberangsangkan selepas kembali beroperasi sepenuhnya. Bagi bulan September 2021, syarikat ini telah mencatatkan jumlah jualan keseluruhan sebanyak 8,033 unit, iaitu menunjukkan kenaikan sebanyak 5,550 unit berbanding Ogos.

Menurut UMWT, daripada keseluruhan jumlah tersebut, 7,931 unit daripadanya adalah model Toyota, dan 102 unit lagi dari Lexus. Malahan jumlah ini juga 43% lebih tinggi berbanding bulan sama tahun 2020 yang hanya mencatatkan 5,605 unit kenderaan terjual.

UMW Toyota catat 223% lonjakan jualan pada Sept 2021 –  bakal memperhebatkan pengenalan model HEV

Secara keseluruhan, jualan semasa tahunan (year-to-date) bagi kenderaan Toyota dan Lexus di Malaysia mencecah 43,594 unit pada penghujung September. Bagi tempoh sembilan bulan yang sama pada 2020, jumlah keseluruhan tersebut hanya mencatatkan 25,978 unit. Ini menjadi petunjuk yang jelas terhadap situasi buruk akibat Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) pada separuh kedua tahun 2020.

“Kami sangat senang melihat pasaran mula kembali kepada situasi normal, memandangkan tempoh beberapa bulan sebelum ini keadaannya sangat mencabar. Bilik pameran kami telah dibuka dan menerima kunjungan ramai pelanggan setiap hari, dengan tempahan juga semakin meningkat. Kesannya, jualan keseluruhan bagi September untuk Toyota dan Lexus melonjak tinggi sebanyak 223% berbanding bulan Ogos,” ujar Presiden UMW Toyota Motor, Ravindran K.

Beliau juga berkata, bahkan sebelum larangan pergerakan dimansuhkan, semua kemudahan syarikat ini telah disanitasi dan bersedia untuk menerima pengunjung dengan pematuhan prosedur operasi standard (SOP) seperti yang digariskan oleh Kementerian Kesihatan. SOP berkenaan kini akan dipastikan pematuhannya sebaik mungkin di semua cawangan, sementara program diperingkat syarikat turut dilaksanakan bagi memastikan semua tenaga kerja sudah lengkap divaksin.

UMW Toyota catat 223% lonjakan jualan pada Sept 2021 –  bakal memperhebatkan pengenalan model HEV

“Saya ingin meyakinkan semua pelanggan bahawa mereka akan selamat dan dilindungi ketika berkunjung ke bilik pameran atau pusat servis kami, dan pada masa sama kami juga akan mengingatkan mereka agar sentiasa mematuhi SOP. Ini termasuk mengimbas suhu badan dan mendaftarkan kunjungan mereka menggunakan aplikasi MySejahtera, serta menggunakan cecair sanitasi tangan dan pelitup muka sepanjang masa,” ujarnya.

UMWT turut memaklumkan,pelanggan yang merancang untuk membeli kenderaan baharu Toyota boleh menikmati ansuran bulanan rendah dengan Toyota EZ Beli. Untuk pegawai kerajaan, UMWT juga ada menawarkan program Jom Drive (dengan kerjasama Toyota Capital Malaysia) dengan manfaat istimewa dan sepilihan pelan pembiayaan. Permohonan (dengan dokumen sokongan) sangat ringkas dan akan diproses segera agar pembeli boleh menikmati kenderaan Toyota baru mereka dalam masa yang singkat.

“Pelanggan setia kami yang telah menyokong jenama ini sejak lebih lima dekad lalu juga tidak dilupakan. Kami kini mempunyai program kesetiaan Loyal-T dengan servis dan ganjaran yang lebih besar,” tambah Ravindran. “Program berkenaan memanfaatkan aplikasi mudah alih Toyota Drive untuk keselesaan pengguna dan memudahkan komunikasi dengan UMWT.”

UMW Toyota catat 223% lonjakan jualan pada Sept 2021 –  bakal memperhebatkan pengenalan model HEV

Toyota Corolla Cross Hybrid untuk pasaran Thailand

Dengan aktiviti perniagaan kini kembali normal, UMWT sedang sibuk mempersiapkan masa depan yang mengujakan dengan Teknologi Hibrid Elektrik. Model-model baru ini akan dilengkapi sistem janaan lebih cekap dengan pembebasan sisa pembakaran yang rendah serta lebih senyap.

“Kenderaan hibrid elektrik Toyota (HEV) kini dalam tahap paling maju, dan merupakan penyelesaian segera dan paling ekonomik bagi pengeluaran pasaran massa dan jualan, terutama dari segi pengurangan pembebasan CO2, penggunaan praktikal dan penerimaan harga oleh pengguna. Kami sangat positif yang HEV adalah pilihan paling mudah diakses dan realistik untuk pelanggan di Malaysia dari sudut praktikaliti dan prasarana, serta mempunyai potensi besar di sini,” ujar Timbalan Pengerusi UMW Toyota Motor, Akio Takeyama.

Sejak akhir September lalu, UMWT juga telah menyiarkan teaser bagi model hibrid CKD dan kemungkinan besar ia adalah Corolla Cross Hybrid. Malah ia dikhabarkan bakal diperkenalkan secara rasminya pada 14 Oktober ini. Selain Corolla Cross Hybrid, kita juga boleh menjangkakan Corolla sedan (sudah pernah dilihat kelibat model hibridnya di sini dua tahun lalu) dan varian hibrid untuk Camry juga sebaik saja ia dipasang di sini.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required