Isuzu Malaysia perkenal varian D-Max Plus 4×2 Auto — enjin 1.9L, berat kurang 85 kg, harga RM101k

Isuzu Malaysia perkenal varian D-Max Plus 4×2 Auto — enjin 1.9L, berat kurang 85 kg, harga RM101k

Isuzu Malaysia kini memperkenalkan varian terbaru Isuzu D-Max Auto Plus 4×2 1.9L untuk pasaran tempatan. Dengan hanya 28% pengguna trak pikap di Malaysia yang kerap menggunakan sistem 4×4 pada kenderaan mereka, varian 4×2 ini menurut pengeluarnya merupakan varian paling ideal yang menawarkan rintangan lebih rendah melalui sistem pacuan yang lebih ringkas, dengan pengurangan beberapa komponen yang perlu diselenggara serta lebih ringan.

Dengan menggugurkan transfer case, differential depan dan sistem pacuan sampingan, D-Max Auto Plus 4×2 1.9L hanya mempunyai berat 1,830 kg, kurang 85 kg berbanding model pacuan 4×4 biasa. Ia hadir dengan spesifikasi yang sama seperti varian D-Max Standard 4×4 1.9L Auto, D-Max Auto Plus 4×2 1.9L dikuasakan oleh enjin RZ4E-TC 1.9 liter yang menghasilkan 150 PS pada 3,600 rpm dan 350 Nm tork antara 1,800-2,600 rpm.

Dengan memanfaatkan Isuzu Dynamic Drive Platform, Isuzu D-Max Plus 4×2 baru ini memberikan kestabilan menakjubkan dengan rintangan anjal yang cemerlang, menjadikannya sebuah kenderaan yang sangat berkemampuan tidak kira bebanannya. Bagi mendapatkan kemampuan tampungan beban yang baik untuk varian ini, kadar tetapan suspensi standardnya menggunakan jenis double wishbone di depan dan jenis 3-leaf semi-elliptical spring di belakang.

Untuk lebih prestasi dinamik dan keyakinan pemanduan, Isuzu D-Max Plus 4×2 1.9L turut dilengkapi dengan ciri bantuan pemanduan elektronik seperti Sistem Brek Anti-Kunci (ABS), Agihan Daya Brek Elektronik (EBD), Bantuan Brek (BA), Kawalan Kestabilan Elektronik (ESC), Sistem Kawalan Cengkaman (TCS), Bantuan Mula Mendaki (HSA), Bantuan Menuruni Curam (HDC) dan Sistem Override Brek (BOS).

Isuzu Malaysia perkenal varian D-Max Plus 4×2 Auto — enjin 1.9L, berat kurang 85 kg, harga RM101k

Gabungan bantuan elektronik maju ini dengan struktur badan dengan kejuruteraan jitu telah membolehkan Isuzu D-Max meraih penarafan lima-bintang ASEAN NCAP, menjadikannya antara trak pikap paling selamat dalam pasaran ketika ini.

Luaran Isuzu D-Max Auto Plus 4×2 1.9L ini mewarisi penampilan dinamik model Isuzu D-Max generasi ketiga kabin berkembar. Denga gaya dan ketegapannya, varian ini menerima gril kelabu kesat, lampu utama projektor Bi-LED dengan DRL LED serta lampu kabus bersepadu di bucu bampar. Model dengan kedudukan tinggi ini menggunakan rim aloi 17-inci dengan tayar radial 255/65 R17 HT yang menawarkan pemanduan mantap dan tahan lasak.

Bahagian sisinya diserikan dengan pelekat hiasan “4×2 Auto Plus” untuk membezakan antara varian 4×4 dan 4×2. Kamera undur yang dipasangkan pada pemegang pintu ruang belakang juga kelihatan pada varian 4×2. Ciri ini ditambah kepada varian Auto Plus 1.9L untuk mudahkan lagi kendaliannya, dan digandingkan dengan skrin multimedia 7-inci di dalam untuk paparan.

Menambah kepada kepelbagaian penggunaannya di dalam bandar, turut tersedia empat sensor undur yang dipasang pada bampar belakang. Ini tidak hanya menawarkan amaran bunyi, turut ada ialah paparan grafik pada panel instrumennya untuk menunjukkan jarak halangan untuk memudahkan pemandu di ruang sempit.

Isuzu Malaysia perkenal varian D-Max Plus 4×2 Auto — enjin 1.9L, berat kurang 85 kg, harga RM101k

Kesemua lima pilihan warna ada ditawarkan untuk varian ini, termasuklah Splash White Solid, Mercury Silver Metallic, Onyx Black Mica, Sapphire Blue Mica dan Valencia Orange Metallic. Di dalam, D-Max Auto Plus 4×2 1.9L didatangkan dengan kerusi fabrik yang tahan lasak dan mudah dibersihkan. Kerusi berkenaan juga direka untuk memberi sokongan dan keselesaan optimum untuk perjalanan jauh. Kerusi pemandunya boleh dilaras enam-arah secara manual.

Stereng balutan kulitnya boleh dilaras atas-bawah dan jaraknya daripada pemandu. Butang kawalan juga tersedia untuk memudahkan kawalan audio dan telefon serta untuk mengalih paparan MID pada panel instrumen 4.2-inci berwarna.

Untuk keselamatan, semua kerusi dalam D-Max direka untuk memberikan perlindungan terbaik, sementara cagak ISOFIX untuk kerusi kanak-kanak juga tersedia di belakang. Kesemua lima kedudukan tali keledar tiga-titiknya datang dengan amaran bunyi dan visual.

Panel instrumen berkenaan menampilkan paparan e-LUMAX yang mudah dibaca dalam keadaan pencahayaan apa pun, serta memberikan maklumat komprehensif di hujung jari. Paparannya boleh dimalapkan untuk melaraskan lampu ambient.

Isuzu Malaysia perkenal varian D-Max Plus 4×2 Auto — enjin 1.9L, berat kurang 85 kg, harga RM101k

Di konsol tengah terletak pula sistem multimedia tujuh-inci dengan skrin sentuh. Ini menawarkan pilihan ketersambungan termasuk USB, Bluetooth, WiFi, MirrorLink, Miracast, Android Auto dan Apple CarPlay tanpa wayar, dan sistem ini menawarkan hiburan tanpa had melalui enam-pembesar suaranya.

Kuasa untuk peranti pintar juga akan sentiasa tersedia melalui soket 12-volt 120W di depan dan slot USB bagi setiap penumpang di depan dan belakang. Slot di belakang terletak di atas corong pendingin hawa tengah, dengan ruang khusus untuk meletakkan peranti secara kemas juga ada.

Isuzu D-Max Auto Plus 4×2 1.9L dijual pada harga RM100,999.20 atas jalan tidak termasuk insurans, ia sebuah trak pikap paling mampu milik dan ringkas untuk diselenggara. Isuzu D-Max Auto Plus 4×2 1.9L kini boleh ditempah dan penghantaran akan dilakukan awal bulan November 2021.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required