HondaJet 2600 Concept didedahkan — jet ringan pertama mampu rentas benua Amerika tanpa henti

HondaJet 2600 Concept didedahkan — jet ringan pertama mampu rentas benua Amerika tanpa henti

Honda Aircraft Company telah mendedahkan HondaJet 2600 Concept ketika di acara NBAA Business Aviation Convention and Exhibition (NBAA-BACE) 2021. Unit contoh bagi kapal terbang berkenaan dipertontonkan sebagai model jet ringan perniagaan generasi terbaru syarikat itu. Setakat ini, HondaJet sudah merekodkan 31 jet terjual dalam tahun 2020, menjadikannya pendahulu empat tahun berturut-turut sebagai jet yang paling banyak diserahkan dalam kelasnya.

HondaJet 2600 Concept disifatkan sebagai kapal terbang ringan pertama di dunia yang mampu terbang tanpa henti, merentas benua di atas Amerika Syarikat dengan jarak 2,625 batu nautika (4,861 km) dengan seorang kru dan empat penumpang, dengan kelajuan tinggi mencecah 450 knot (833 km/j) dan altitud maksimum untuk operasinya ialah 47,000 kaki (14,325), jelas Honda.

Jarak pelepasan adalah pada 1,006 m, sementara jarak mendarat pula 762 m, menurut syarikat itu. Berat pelepasan maksimum bagi jet ini ialah 7,938 kg. Kedudukan enjin pada sayapnya telah membolehkan ruang penumpang yang lebih luas dalam kabin berbanding jet ringan biasa. Tekanan dalam kabin juga didakwa terbaik dalam kelasnya, dengan altitud kabin 6,363 kaki (1,939 m) pada kadar operasi siling 47,000 kaki (14,325 m).

Dari segi ukuran luaran, panjangnya ialah 17.62 m dan ketinggian 4.84 m, sementara bukaan sayap 17.29 m. Untuk melayani pengembara perniagaan sasarannya, kabin HondaJet 2600 Concept ini menawarkan tiga jenis modular, tataletak yang boleh diubah dengan kepelbagaian. Ruang barangan keseluruhan yang ada ialah 120 kubik kaki (3.4 kubik meter).

HondaJet 2600 Concept juga merupakan jet penumpang transkontinental yang pertama direka untuk kendalian juruterbang tunggal, jelas Honda. Ini dibolehkan melalui sistem automatik termasuk pendikit automatik dan brek automatik, sementara keselamatan operasi pula dipertingkat dengan antaramuka canggih dan intuitif yang mengurangkan beban juruterbang.

Sistem bantuan lanjut termasuk augmentasi stereng maju, dan amaran terlajak landasan. Dari sudut penumpang, HondaJet 2600 Concept boleh dilaraskan untuk memuatkan seorang kru udara dan 10 penumpang, atau dua kru udara dengan sembilan penumpang.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required