Volvo XC60 facelift bakal dilancarkan di Malaysia?

Volvo XC60 facelift bakal dilancarkan di Malaysia?

Volvo Car Malaysia (VCM) telah mula menyiarkan teaser XC60 facelift menerusi laman media sosial, bagai memberikan bayangan SUV berkenaan bakal dilancarkan di pasaran tempatan tidak lama lagi. Imej tunggal yang dimuat naik oleh syarikat berkenaan menerusi laman media sosial rasmi mereka telah menunjukkan penggayaan yang disemak semula, dengan beberapa kit baharu.

Untuk lebih spesifik, imej yang ditunjukkan itu memaparkan bahagian hadapan XC60 dalam varian Inscription, yang menampilkan kepingan perak yang ditempatkan di seksyen lampu kabus dengan bentuk yang lebih menegak.

Lain-lain perubahan termasuklah bampar yang digayakan semula menampilkan lipatan lebih tajam berhampiran corong pengambilan di bawah dan juga kepingan kemasan krom pada bahagian bawah. Untuk bahagian belakangnya pula, ekzos diberikan sentuhan kemasan krom yang lebih kurang sama dengan bahagian hadapan.

XC60 juga diberikan pakej R-Design, dengan gaya bampar yang lebih agresif serta gril dengan kemasan jejaring-persegi berbanding kepingan menegak. Buat masa ini, model pre-facelift tidak pernah ditawarkan dengan penggayaan R-Design sejak ia mula diperkenalkan di sini pada tahun 2018, kita cuma dapat pilihan Momentum dan Inscription.

Di dalamnya, XC60 terkini didatangkan dengan sistem infotainmen baharu dengan Android Automotive OS, yang pertama kali diperkenalkan menerusi model XC40 elektrik sepenuhnya, dan ia berbeza dengan sistem Sensus yang digunakan pada model semasa. Lain-lain semakan termasuklah melibatkan platform penderia Advanced Driver Assistance Systems (ADAS), yang membolehkan fungsinya dipertingkatkan.

Buat masa ini, XC60 pre-facelift – yang dipertingkatkan pada April lalu – ditawarkan dengan dua penjana kuasa untuk pasaran Malaysia, termasuk T5 (Momentum) and Recharge T8 (Inscription Plus). Kedua-duanya didatangkan dengan enjin 2.0 liter pengecas turbo empat-silinder petrol dan transmisi automatik lapan-kelajuan, dengan T5 menyalurkan kuasa 254 PS dan tork 350 Nm ke semua roda.

Recharge T8 ditambah dengan supercharger untuk kuasa sehingga 320 PS dan 400 Nm, dengan motor elektrik pada gandar belakang menyumbang lagi 87 PS dan 240 Nm bagi menghasilkan output keseluruhan cecah 407 PS dan 640 Nm. Pacuan bagi e-motor disalurkan dari bateri lithium-ion 11.6 kWh yang mampu memberikan jarak semua elektrik sehingga 54 km.

GALERI: Volvo XC60 facelift 2021

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required