Jualan Proton naik 28.7% pada Oktober 2021 — 13,362 unit diserahkan; X50, X70 dan Exora dahului segmen

Jualan Proton naik 28.7% pada Oktober 2021 — 13,362 unit diserahkan; X50, X70 dan Exora dahului segmen

Bagi bulan Oktober 2021, Proton mengumumkan telah menjual sebanyak 13,362 unit (termasuk eksport) kenderaan, yang mewakili peningkatan 28.7% berbanding September, dan melangkaui juga angka jualan bulan sama tahun lalu (11,392 unit).

Menurut syarikat itu lagi, jualan tahunan setakat ini yang telah dicapai adalah sebanyak 86,739 unit — naik 1.6% berbanding 84,999 unit yang direkodkan bagi 10 bulan pertama 2020. Sementara itu Proton meramalkan perkongsian pasaran bulan lalu sekitar 20.5%, lebih rendah berbanding 21.3% yang dicatatkan pada Oktober 2020. Bagi jualan semasa setakat ini, Proton memaklumkan perkongsian pasarannya adalah 22.7%.

Sama seperti sebelumnya, Saga menjadi model paling laris jualannya dengan 5,107 unit diserahkan sepanjang Oktober lalu. Ini kali ketiga model berkenaan melepasi angka 5,000 unit dalam tahun ini, walaupun bukanlah model paling laris jualannya di negara ini buat masa sekarang.

SUV Proton juga terus mendahului dalam segmen masing-masing, dengan X50 berhasil mencapai jualan terbaiknya bulan lalu sejak dilancarkan dengan 3,839 unit. X70 juga menyaksikan sejumlah 2,165 unit diserahkan pada Oktober, jualan terbaik sejak Mac tahun ini.

Jualan Proton naik 28.7% pada Oktober 2021 — 13,362 unit diserahkan; X50, X70 dan Exora dahului segmen

Bagi model lain, Exora terus mendahulu MPV segmen C dengan 359 unit terjual. Persona dan Iriz pula terkesan akibat kekurangan cip — masing-masing hanya mencatatkan 1,393 unit dan 492 unit sahaja yang diserahkan kepada pelanggan.

“Jualan Proton pada Oktober disumbangkan oleh permintaan tinggi daripada pembeli. Walaupun kami gembira dengan populariti berterusan Saga dan dua SUV terbaru, kami juga agak terkesan dengan kekurangan bekalan komponen bagi beberapa model. Permintaan pasaran dijangka akan terus kukuh hingga hujung tahun, jadi kami sedang berusaha keras menuju penutup 2021 ini,” ujar CEO Proton Edar, Roslan Abdullah.

Keputusan kerajaan untuk melanjutkan pengecualian SST hingga 30 June 2021 juga sangat dialu-alukan oleh Proton; pembeli yang sabar menunggu kenderaan mereka tidak lagi perlu bimbang terlepas peluang untuk penjimatan SST ini sekiranya kereta mereka diserahkan tahun depan.

“Proton ingin berterima kasih kepada kerajaan Malaysia kerana melanjutkan tempoh pengecualian SST ini. Ia memberi peluang kepada kami untuk memenuhi tempahan yang telah diterima dan tidak akan membebankan pelanggan yang inginkan penjimatan itu yang terpaksa menunggu lama akibat situasi di luar kawalan mereka. Lanjutan tempoh itu juga kami percaya akan merancakkan lagi jualan kenderaan pada separuh pertama tahun lalu, di mana mungkin ada model baru yang akan diperkenalkan,” tambah beliau.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required