Proton catat jualan lebih tinggi dari tahun lalu empat bulan berturut-turut; jualan September naik 33.6%

Proton catat jualan lebih tinggi dari tahun lalu empat bulan berturut-turut; jualan September naik 33.6%

Proton telah mengumumkan bahawa mereka berjaya mencatatkan jualan sebanyak 11,935 unit pada bulan September lalu, meningkat sebanyak 33.6% berbanding bulan sama untuk tahun 2019 dan 4.9% lebih tinggi berbanding bulan Ogos. Dengan rekod ini juga momentum jualan Proton dilihat kekal dalam empat bulan kebelakangan ini, yang mencatatkan peningkatan berbanding tempoh sama tahun lalu.

Jumlah jualan yang dicatatkkan pada September ini juga merupakan catatan kedua tertinggi bagi tahun 2020 bersamaan dengan penambahan 4.9% berbanding dengan Ogos. Secara kumulatif pula, Proton telah menjual sebanyak 73,607 unit kenderaan pada tahun ini, bersamaan dengan pegangan pasaran sebanyak 21.6% dan menduduki tempat kedua dalam industri automotif Malaysia.

Sama seperti Ogos, tiga model Proton mendahului segmen masing-masing pada bulan ini. SUV segmen-C Proton X70 masih lagi kekal bukan sahaja model terlaris dalam kelasnya, malah merupakan SUV terlaris dalam pasaran Malaysia dengan jumlah jualan 2,849 unit, juga dicatatkan sebagai prestasi jualan yang kedua terbaik dalam tahun 2020.

Proton Persona juga masih kekal sebagai sedan segmen-B paling laris sepanjang September 2020 dengan jumlah jualan 2,606 unit, begitu juga dengan Proton Exora yang mendahului carta jualan MPV segmen-C pada bulan sama dengan jualan berjumlah 748 unit. Proton juga yakin bahawa status untuk semua model yang menjadi peneraju dalam segmen ini akan kekal hingga akhir tahun.

“Setelah Kadar Keseluruhan Industri (TIV) melebihi 50,000 unit untuk tiga bulan berturut-turut, kita boleh membuat anggapan bahawa pasaran automotif Malaysia telah mencapai kestabilan buat masa ini. Proton berasa lega dan yakin kerana pencapaian jualan bulanan ini melebihi jumlah jualan bulanan pada tahun lepas dan ini adalah penunjuk bahawa kita telah kembali ke tahap penjualan yang lestari,” kata Roslan Abdullah, Ketua Pegawai Eksekutif, Proton EDAR.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required