GALERI: Mercedes-Benz Vito Tourer facelift di M’sia – bermula RM342k, ditawar sehingga 10-tempat duduk

GALERI: Mercedes-Benz Vito Tourer <em>facelift</em> di M’sia – bermula RM342k, ditawar sehingga 10-tempat duduk

Sedang ramai yang lihat persaingan antara Hyundai Staria Premium dengan Toyota Alphard, pasti ramai yang terlupa dengan satu lagi pesaing dari Jerman, Mercedes-Benz Vito Tourer kan? Model tersebut kini sudah pun berada di Malaysia dalam versi facelift, dilancarkan oleh Hap Seng Star (HSS) pada awal bulan ini.

Vito Tuorer ini merupakan versi ‘people mover’ berbanding versi komersil Mercedes-Benz V-Class yang menggunakan asas sama. Ia dijual di Malaysia pada harga atas jalan tanpa insuran RM342,036.40, dan menawarkan konfigurasi sehingga 10-tempat duduk.

Kabin belakang Vito Tourer ini dilengkapi rel kerusi dengan sistem buka-cepat. Ini bermakna pemilik boleh memilih konfigurasi tempat duduk belakang MPV ini mengikut kesesuaian penggunaan, dengan bantuan dari HSS sendiri. Unit yang kami paparkan ini menampilkan tujuh-tempat duduk secara keseluruhan, dengan konfigurasi 2-2-3.

GALERI: Mercedes-Benz Vito Tourer <em>facelift</em> di M’sia – bermula RM342k, ditawar sehingga 10-tempat duduk

Penumpang belakang boleh mengakses bahagian kabin belakang MPV ini menerusi dua pintu gelangsar berkuasa yang disediakan pada setiap sisi. Ia juga menerima sistem infotainmen Audio 30 yang menampilkan skrin sesentuh tujuh-inci serta menyokong Android Auto dan Apple Carplay.

Perincian lain yang turut disertakan termasuk upholsteri kulit sintetik leatherette hitam, tempat duduk hadapan larasan berkuasa dengan fungsi memori, roda stereng balutan kulit dengan butang pelbagai fungsi, penel kawalan atas kepala serta sistem pendingin hawa dua-zon Thermotronic bersama kawalan iklim separa automatik Tempmatic untuk kabin belakang (dengan liang hembusan udara pada sisi bumbung).

Model facelift ini menampilkan liang pendingin hawa berbentuk turbin pada papan pemuka yang direka khas untuk Vito Tourer. Manakala pada bahagian luaran, versi kemaskini ini diberikan gril baharu yang mempunyai slot pada setiap para.

GALERI: Mercedes-Benz Vito Tourer <em>facelift</em> di M’sia – bermula RM342k, ditawar sehingga 10-tempat duduk

Selain dari itu, rupa model facelift ini masih nampak sama seperti model sebelum ini. Ia menampilkan dimensi 5,370 mm panjang (lebih panjang dari V-Class yang hanya berukuran 5,140 mm), 2,244 mm lebar, 1,958 mm tinggi dan juga jarak roda sejauh 3,430 mm.

Selain itu, Vito Tourer ini didatangkan standard dengan rim aloi 17-inci lima jejari berkembar, lampu hadapan LED Intelligent Light System dengan High Beam Assist Plus, pengelap cermin automatik, kamera undur dan sistem pemantau angin tayar.

Bagi sistem keselamatan dan bantuan pemanduan pula, MPV ini diberikan enam-beg udara, brek kecemasan automatik (AEB), cruise control aktif, Bantuan Tumpuan, Bantuan Titik Buta, Bantuan Angin Lintang, Bantuan Mula Mendaki, Bantuan Kekal Lorong, pakej Lane Tracking dan juga sistem Parktronic, semua ini juga merupakan perincian standard.

Vito Tourer ini dijana oleh enjin M274 2.0 liter empat silinder turbo yang menghasilkan 211 PS (208 hp) pada takat 5,500 rpm dan tork maksima 350 Nm bermula 1,300 hingga 4,000 rpm. Ia digandingkan dengan kotak gear automatik sembilan kelajuan 9G-Tronic untuk memacu roda belakang.

MPV Mercedes-Benz Vito Tourer ini hanya dijual secara eksklusif oleh HSS, dan servis selepas jualannya juga hanya dibuat oleh rangkaian pusat servis syarikat itu sahaja. Sebelum ini, model pre-facelift Vito Tourer hanya dijual oleh Nusa Otomobil dalam versi enjin turbodiesel.

Empat warna ditawarkan termasuk Obsidian Black Metallic, Rock Crystal White Metallic, Graphite Grey Metallic dan Cavansite Blue Metallic. Setiap pembelian akan disertakan dengan waranti kenderaan 2+2, iaitu dua tahun waranti pengeluar antarabangsa dan dua tahun lagi adalah waranti sambungan yang disediakan oleh insuran Allianz.

MPV ini perlu diservis setiap 10,000 km atau setahun, berbanding 12,000 km atau setahun untuk model-model penumpang biasa Mercedes-Benz yang lain.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required