Nissan Z GT500 didedahkan; selamat tinggal GT-R!

Nissan Z GT500 didedahkan; selamat tinggal GT-R!

Selepas tampil selama 12-tahun, Nissan GT-R R35 GT500 akhirnya direhatkan terus dari perlumbaan Super GT Jepun. Dan ini penggantinya – Nissan Z GT500 yang dihasilkan dari Nissan Z generasi baharu yang diperkenalkan Ogos lalu! Jentera baharu ini didedahkan di Litar Antarabangsa Fuji Speedway semalam, dan ia akan berlumba dalam Super GT bermula musim 2022.

Ini kali pertama dalam tempoh 14-tahun lencana Z kembali berlumba dalam kategori GT500 Super GT selepas jentera Z33 350Z GT500 yang bersaing dalam perlumbaan tersebut bermula musim 2004 direhatkan pada 2007. Menurut Nissan, langkah untuk menggantikan GT-R dengan Z generasi baharu ini merupakan sebahagian dari usaha mereka bagi mentransformasikan perniagaannya kepada untuk memberikan nilai jenama yang hebat.

Nissan Z sentiasa menjadi pesaing hebat dalam dunia perlumbaan sejak model generasi pertama S30 240Z (model yang menginspirasikan rupa Nissan Z generasi baharu ini) pada era 70’an. Ia terus memberikan Nissan gelaran juara dalam siri perlumbaan SCCA C Production di Amerika Syarikat sejak ia pertama kali berlumba dalam kejohanan tersebut, dipandu oleh John Morton dengan pasukan Brock Racing Enterprise (BRE). Pada era 90’an, Nissan merangkul pelbagai kemenangan dalam siri perlumbaan IMSA menerusi Z32 300ZX.

Nissan Z GT500 didedahkan; selamat tinggal GT-R!

“Nissan Z GT500 melambangkan semangat Nissan menyahut cabaran dan membawa keterujaan dalam kehidupan. Menerusi usaha kami dalam berlumba kami terus menginovasikan kereta-kereta kami dan kami berlumba untuk menang dengan keberanian yang telah kami tunjukkan banyak kali selama bertahun-tahun,” kata COO Nissan, Ashwani Gupta.

Presidan dan CEO sayap perlumbaan Nissan iaitu Nismo, Takao Katagiri pula berkata:”Kami menyertai siri Super GT 2022 dengan jentera serba baharu Nissan Z GT500 dan keghairahan kami untuk sukan permotoran. Kami harap agar peminat kami akan terus memberikan semangat kepada Nissan dan pasukan Nismo Motorsport.”

Pendedahan jentera baharu ini turut disertai berberapa sosok lagenda perlumbaab Nissan secara maya, antaranya pemilik pasukan BRE sendiri iaitu Peter Brock dan John Morton di Amerika Syarikat, dan juga Haruhito Yanagida serta Kozuyushi Hoshino (juga kini Prinsipal pasukan Impul) di Jepun.

Tiada sebarang perincian teknikal didedahkan ketika jentera lumba baharu ini diperkenalkan. Namun pastinya Nissan Z GT500 ini turut dibangunkan berdasarkan regulasi FIA Class 1, sama seperti Kejohanan Touring Car Jerman atau lebih dikenali sebagai DTM. Dalam undang-undang ini, kesemua jentera hanya dibenarkan menggunakan enjin turbo empat-silinder 2.0 liter, bermaksud enjin-enjin dari model produksi tidak akan digunakan oleh mana-mana pasukan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required