Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Selepas hampir setahun didedahkan sebagai model prototaip yang digelar Z Proto, Nissan hari ini memperkenalkan secara rasmi kereta sport Z generasi ke-tujuh – kali ini tiada lagi angka diberikan pada nama kereta sport tersebut di mana di pasaran Amerika Syarikat ia dikenali sebagai Nissan Z 2023, manakala di Jepun ia diberi nama sebagai Nissan Fairlady Z 2023.

Pendedahan globalnya yang dibuat di AS hari ini menyaksikan penampilan istimewa adik kepada bintang Fast and Furious, mendiang Paul Walker iaitu Cody Walker. Nissan Z akan mula dijual di pasaran berkenaan bermula pada musim bunga 2022 dengan tiga varian iaitu Sport, Performance dan juga model edisi terhad Proto Spec. Manakala di Jepun, ia akan tiba di bilik pameran pada musim sejuk 2022 nanti.

Z generasi baharu ini menerima enjin yang sama seperti Infiniti Q50/Nissan Skyline V37 JDM iaitu enjin VR30DDTT 3.0 liter V6 dengan pengecas turbo berkembar, menghasilkan 400 hp dan tork maksima 475 Nm. Berbanding enjin VQ37VHR 3.7 liter V6 tanpa pengecas turbo pada Nissan 370Z Z34 sebelum ini, enjin pada Z 2023 tersebut menghasilkan kuasa 64 hp lebih besar dan tork 30% lebih kuat.

Ia didatangkan standard dengan kotak gear enam-kelajuan manual dan menampilkan opsyen transmisi sembilan-kelajuan automatik. Seperti enam generasi Z sebelum ini, kuasa dari enjin dialirkan sepenuhnya hanya ke roda belakang, dengan model Performance menerima LSD jenis mekanikal pada gandar belakang.

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Model dengan transmisi manual diberikan sekali sistem Launch Control (hanya untuk model Performance), Downshift Rec Matching (heel and toe automatik) serta aci pacu dari kotak gear ke gandar belakang yang diperbuat dari komposit gentian karbon.

Manakala bagi versi automatik pula ia menerima pedal penukar gear, sistem Launch Control untuk kesemua model, serta dua mod pemanduan iaitu Standard dan Sport. Mod Standard dihasilkan untuk pemanduan seharian dan jarak jauh yang selesa.

Manakala mod Sport pula akan melepaskan kesemua kuasanya bagi memberikan pecutan lebih pantas, rasa stereng lebih sporty, bunyi aktif palsu lebih mengujakan serta sistem kawalan dinamik yang ditala lebih sesuai untuk pemanduan jalan berliku.

Menurut Nissan, walaupun Z 2023 ini kembali menggunakan pengecas turbo seperti 300ZX Z32 dan menghasilkan kuasa yang lebih besar, talaan yang dibuat pada casis, sistem penyejukan, suspensi dan stereng oleh pasukan jurutera mereka memastikan ia masih memberikan “rasa yang sama” pada model-model sebelum ini.

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Kerangka badan model generasi baharu ini dikeraskan lagi, talaan untuk kelajuan tinggi dan selekoh dibuat dalam tempoh yang lama, sistem stereng bantuan kuasa elektrik ditala bagi memberikan rasa mekanikal yang kuat, serta tayar hadapan yang lebih lebar membolehkan prestasi di selekoh meningkat 13% dari sebelum ini.

Nissan Z 2023 juga diberikan suspensi hadapan jenis double wishbone aluminium dengan geometri baharu, menampilkan sudut caster lebih besar bagi memberikan kestabilan jalan lurus lebih baik.

Ia juga menerima penyerap hentak monotube baharu untuk hadapan dan belakang yang menampilkan diameter lebih besar dari 370Z, memberikan daya serapan 20% lebih baik bagi membantu meminimakan impak ketika melalui jalan yang tidak rata, mempertingkatkan prestasi mengikut jalan serta kestabilan pengendalian.

Seperti yang terdedah sebelum ini, model produksi sebenar Nissan Z 2023 menampilkan yang hampir 100% sama dengan prototaip Z Proto yang membuat kemunculannya pada September tahun lalu, iaitu rupa retro yang diinspirasikan dari model Z generasi pertama S30 Nissan Fairlady 240Z/Datsun 240Z 1969, yang disifatkan sebagai “tradisi dan teknologi moden.”

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Ia diberikan bonet hadapan yang panjang bersama bonjol tengah berbentuk-V, dan juga dua lagi bonjol sisi yang masing-masing berhubung terus dengan lampu hadapan. Nissan turut memberikan perincian yang diinspirasikan dari model ‘homologation special’ 240ZG iaitu pada lampu utama dan lampu nyalaan siang LED hadapan yang kelihatan seperti lampu bulat yang diberikan pelindung lutsinar dan juga spoiler ekor itik di but belakang (hanya untuk model Performance).

Menurut Nissan, spoiler berkenaan menghasilkan tekanan positif pada titik di mana pintu hatch dan spoiler bertemu, bagi mengelakkan bahagian berkenaan terangkat.

Sekali tengok, bampar hadapan Z Proto ini kelihatan seperti bampar model generasi Z33 350Z, tapi jika anda lihat dengan lebih teliti, ia sebenarnya masih diinspirasikan dari 240Z yang menggunakan spoiler hadapan tambahan seperti watak anime/manga Wangan Midnight, ‘Devil-Z’. Nissan mendakwa bahawa spoiler hadapan tersebut dihasilkan menerusi pengetahuan mereka ketika membangunkan GT-R R35 bagi menggunakan zon tekanan negatif.

Pada bahagian sisi, garis badan Nissan Z ini tidak boleh dinafikan bahawa ia sama seperti 240Z. Ia tampil dengan bumbung yang curam kebelakang dan juga tingkap cermin sisi belakang yang bersaiz kecil bersama logo ‘Z’ di sebelah. Untuk menambah imej retro model ini, ia turut diberikan satu jalur kemasan krom sepanjang atas tingkap terus ke sisi pintu hatch.

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Di belakang, Nissan menyatakan lampu dan juga keselurhan panel berwarna hitam pada bahagian tersebut dan juga lampu LED 3D adalah diinspirasikan model generasi keempat Z32 300ZX. Namun ia tidak kelihatan janggal kerana 240Z juga menampilkan lampu belakang dengan elemen rekaan dua bar melintang.

Bampar belakang Nissan Z 2023 ini menerima kemasan diffuser gentian karbon yang besar dan turut menempatkan dua tip ekzos. Apa yang berbeza dengan model prototaip tahun lalu, versi produksi ini menampilkan reflektor berwarna merah pada bahagian sisi bampar belakang serta lencana Z diletakkan berhampiran lampu belakang sebelah kanan.

Nissan Z generasi baharu ini ditawarkan dalam tiga warna badan satu tona, dan enam warna badan dua-tona (bumbung berwarna Super Black) termasuk dua warna badan baharu iaitu Seiran Blue dan Ikazuchi Yellow. Bagi model Sport, ia diberikan rim 18-inci dengan lebar 9J bersama tayar 245/45R18. Manakala model Performance dan Proto Spec pula, ia menerima rim aloi forger dari Rays Engineering 19-inci dengan lebar 9.5J dan tayar 255/40R19 di hadapan, dan rim lebar 10J bersama tayar 275/35R19 di belakang.

Kabin Nissan Z 2023 ini juga terus diinspirasikan dari rekaan kabin 240Z, malah turut menerima input dari lagenda sukan permotoran professional – salah seorangnya adalah pemandu Super GT500 Nissan, Tsugio Matsuda bagi memastikan ia dihasilkan sebagai kabin yang ideal dalam pelbagai situasi pemanduan.

Nissan Z 2023 didedahkan – 3.0L V6, 400 hp dan 475 Nm, 6-kelajuan manual, rupa sama dengan Z Proto!

Anda boleh lihat dengan jelas rekaan ikonik roda stereng tiga jejari ‘deep dish’ dan juga ‘meter tiga-beradik’ analog pada bahagian atas tengah papan pemukan sama seperti S30Z diterapkan pada Nissan Z 2023 ini. Namun rekaan tersebut diubah sedikit di mana meter berkenaan memberikan bacaan boost turbo, putaran turbin dan volt dan ia lebih dihalakan kepada pemandu.

Ia juga diadun bersama teknologi moden dengan kelengkapan seperti panel instrumen digital sepenuhnya dengan skrin TFT bersaiz 12.3-inci, menampilkan takometer besar di tengah yang memberikan bacaan redline pada kedudukan pukul 12, memudahkan pemandu melihat shift point untuk menukar gear.

Selain itu, Nissan Z 2023 ini turut diberikan skrin sesentuh untuk sistem infotainmen bersaiz 8-inci yang diletakkan secara serong, bersama suis-suis kawalan sistem pendingin hawa yang berdekatan dengan tombol gear bagi memudahkan pemandu.

Tidak seperti kereta sport moden lain yang diberikan brek parkir elektronik, Z masih menerima tuil brek tangan manual, yang sudah tentu diperlukan untuk pemanduan lebih sporty seperti melakukan hand brake turn atau memulakan drift. Tema warna untuk bahagian kabin ini juga tampil dengan pilihan retro iaitu Graphite, merah dan biru.

Nissan turut mendakwa bahawa tempat duduk untuk Z 2023 ini juga dihasilkan dari pengetahuan mereka ketika membina GT-R R35. Tempat duduk tersebut menerima penggunaan material sued yang lebih banyak pada perehat badan bagi menyerap getaran lateral awal pada badan, untuk memberikan pemanduan lebih selesa serta mengurangkan pergerakan badan ketika kereta dipandu agresif di selekoh.

Bagi model Proto Spec, ia hanya dihasilkan sebanyak 240 unit. Ia diasaskan dari model Performance, dan seperti namanya, model ini diberikan perincian yang memberikan ia rupa seakan model prototaip Z Proto. Perincian berkenaan termasuk angkup brek berwarna kuning dengan logo Z, rim kemasan gangsa, serta bahagian dalaman dengan upholsteri dan serlahan-serlahan berwarna kuning.


Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required