Nissan 370Z 50th Anniversary Edition – kenang BRE Datsun 240Z yang dipandu John Morton di era 70’an

Nissan 370Z 50th Anniversary Edition – kenang BRE Datsun 240Z yang dipandu John Morton di era 70’an

Nama Brock Racing Enterprise (BRE) sudah tentu tidak asing lagi bagi peminat Datsun klasik. Pasukan yang diasaskan dan diuruskan bekas pereka General Motors, Peter Brock berkenaan berjaya membawa nama Datsun lebih tinggi dari jenama Eropah seperti Alfa Romeo dan BMW setelah memenangi kejohanan SCCA Trans-am kategori di bawah 2.5L pada 1970 dengan Datsun Fairlady 240Z, dan mempertahankan kejuaraan dengan Datsun Bluebird 510 SSS pada 1971 – kedua-duanya dipandu pelumba lagenda, John Morton.

Tahun ini sempena sambutan ke 50 model Datsun/Nissan Fairlady Z di Amerika, Nissan telah menghasilkan sebuah model produksi istimewa yang boleh dibeli oleh peminat, digelar Nissan 370Z Anniversary Edition. Model berkenaan diperkenalkan di New York, iaitu bandar yang sama Datsun 240Z diperkenalkan buat pertama kali, setengah abad yang lalu.

Apa yang menarik, model istimewa ini diberikan imej seakan kereta lumba John Morton, Datsun 240Z BRE dengan nombor 46. Nissan 370Z Anniversary Edition ini diasaskan dari model Nismo 370Z Sport dan Sport Touring, menerima warna badan putih serta bonet, penutup cermin sisi, tiang-A hingga ke but belakang berwarna merah. Tidak lupa, jalur berkembar sereng berwarna merah pada pintu turut diberikan, bersama satu lagi jalur sisi badan merah dan juga logo “50th Anniversary” pada emblem Z di kedua-dua fender hadapan.

Nissan 370Z 50th Anniversary Edition – kenang BRE Datsun 240Z yang dipandu John Morton di era 70’an

Nissan turut menawarkan satu lagi versi untuk Anniversary Edition ini dengan warna badan perak, bersama elemen livery BRE berwarna hitam. Kedua-duanya dilengkapkan dengan rim aloi istimewa dari Rays Enginering bersaiz 19-inci dibaluti tayar Bridgestone Potenza S007. Angkup brek berwarna merah juga diberikan dengan empat omboh (cakera 14-inci) di hadapan dan dua omboh (cakera 13.8-inci) di belakang.

Bahagian kabin juga diberikan sentuhan istimewa 50th Anniversary dengan tema hitam-merah bagi membezakannya dengan model biasa. Antara ciri berkenaan termasuk roda stereng balutan Alcantara bersama penanda tengah berwarna merah, tempat duduk balutan kulit dan sued dengan grafik logo Z bersaiz besar yang kelihatan kabur bersama “50th Anniversary” yang tekap, karpet kaki dan juga emblem edisi khas dihadapan tombol gear.

Selain itu, pembeli model istimewa ini juga akan menerima sistem audio Bose dengan lapan pembesar suara (termasuk dua subwoofer), bersama sistem active noise cancellation dan active sound enhancement.

Nissan 370Z 50th Anniversary Edition ini masih menerima unit janakuasa sama seperti 370Z Nismo iaitu enjin VQ37VHR 3.7 liter V6 berkuasa 332 hp dan tork maksima 366 Nm. Kuasa dihantar ke roda belakang menerusi kotak gear manual enam-kelajuan nisbah rapat yang turut dilengkapi dengan sistem rev-match automatik, membolehkan aksi heel and toe ketika menurunkan gear secara agresif dilakukan oleh komputer.

Versi automatik turut ditawarkan dengan transmisi tujuh-kelajuan, lengkap dengan sistem rev-match, pedal penukar gear dan kawalan tukaran gear adaptif yang memberikan tukaran gear pantas. Dengan sistem tersebut, mod manual lebih terasa seperti kotak gear manual sebenar, dengan tukaran gear mengambil masa sekitar 0.5 saat. Kedua-dua versi ini menerima LSD jenis Viscous pada gandar belakang bagi memberikan pengendalian lebih tajam.

Suspensi double wishbone hadapan pada 370Z ini turut ditala semula, bersama penggunaan lengan-lengan aluminium forged lebih ringan serta bar penstabil jenis hollow. Suspensi mulitlink di belakang juga ditala lebih keras, dengan komponen-komponen lebih ringan dari sebelumnya.

“Sudah diketahui bahawa Datsun 240Z yang memulakan segalanya tentang kereta sport Jepun di Amerika Syarikat. Juga diketahui dalam sejarah Z bagaimana 240Z yang ditala untuk perlumbaan oleh Peter Brock merubah lanskap sukan permotoran Amerika. Selepas BRE 240Z diperkenalkan pada tahun 1970, Nissan/Datsun menjadi salah satu syarikat yang berjaya dalam sejarah sukan permotoran Amerika – dengan ratusan kemenangan dalam tempoh lima dekad,” kata naib presiden Nissan untuk strategi dan perancangan produk global, Ivan Espinosa.

“370Z merupakan ikon sebenar Nissan. Kereta ini telah memberikan hala tuju segmennya dalam tempoh separuh abad. 370Z 50th Anniversary Edition adalah untuk meraikan sejarah model tersebut dan warisan sejarah perlumbaannya, kedua-duanya memainkan peranan penting bagi membentuk Nissan yang ada hari ini,” kata Espinosa lagi.



Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required