VIDEO: John Morton pandu semula BRE Datsun 240Z

Era 70’an hingga 90’an, setiap pengeluar kenderaan ada satu strategi mudah namun sukar untuk dilaksanakan untuk memasarkan kenderaan mereka – menang perlumbaan pada hari Ahad, dan model tersebut akan laris pada hari Isnin. Ini jugalah antara strategi yang Nissan gunakan ketika mula untuk bertapak di Amerika.

Nissan atau dikenali sebagai Datsun untuk pasaran eksport luar dari Jepun ketika itu bekerjasama rapat dengan Brock Racing Entreprises (BRE) – pasukan perlumbaan diasaskan bekas pereka General Motor iaitu Peter Brock. Bersama Datsun, BRE bermula dengan mengubahsuai Datsun 2000 Roadster untuk berlumba dalam siri National SCCA pada tahun 1969, kemudian mendominasi perlumbaan tersebut dengan Datsun 240Z dan juga Datsun 510 SSS sehingga tahun 1972.

Dari bermula hingga akhir zaman kegemilangan BRE Datsun berkenaan, pasukan tersebut sebenarnya ditunjangi seorang pelumba yang begitu berbakat iaitu John Morton. Nama Morton terpahat pada semua jentera BRE Datsun dan imej ikonik tersebut terus dikenang oleh peminat Datsun di seluruh dunia sehingga kini.

Sempena Historic Sportscar Racing (HSR) Speedfest Classic Motorsports “Mitty” 2018 yang berlangsung di litar Road Atlanta, Nissan membawa replika kereta-kereta lumba BRE Datsun, dan apa yang lebih mengujakan, John Morton diberi penghormatan untuk memandu semula jentera tersebut di atas litar.

Malah Datsun 240Z ini bukan replika biasa, ia dibina oleh Randy Jaffe dari Giorgia dan dibantu oleh Peter Brock, John Morton serta berberapa bekas staf Brock Racing Enterprises sendiri, dan ia adalah hampir 100% sama dengan jentera yang memenangi perlumbaan untuk musim 1970 dan 1971 berkenaan.

Nak cari balik video sebenar ketika zaman perlumbaan tersebut mungkin agak sukar, jadi video on-board pada Datsun 240Z yang dipandu oleh John Morton ini mungkin boleh membayangkan betapa teruja perlumbaan yang berlangsung pada era tersebut.

GALERI: BRE Datsun dan John Morton

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required