Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Kami di paultan.org bukan sahaja menyiarkan berita automotif terkini, tetapi juga pelbagai panduan yang berkaitan dengan pemilikan kenderaan.

Topik seperti pembelian kereta baru, perbandingan antara model dan panduan pembelian kenderaan terpakai adalah antara yang pernah kami siarkan sebelum ini, dan sekarang, kita akan menyentuh pula berkenaan pakej lanjutan waranti.

Jika sudah biasa membeli dan menjual kereta, anda pasti tahu, hanya sejak baru-baru ini sahaja banyak pengedar kenderaan yang menawarkan pakej lanjutan waranti. Sebelumnya, kalau anda membeli kereta terpakai, ia memang sudah biasa tidak didatangkan dengan sebarang waranti.

Pengedar yang lebih ternama pula akan memberikan servis asas sebelum kenderaan diserahkan kepada pelanggan, atau menyediakan waranti melalui pihak ketiga. Memandangkan mereka kebanyakannya lebih memberikan perhatian kepada jualan, aspek waranti boleh jadi berbeza antara pengedar.

Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Jenama seperti myTukar pergi lebih ke hadapan lagi. Sebagai contoh, semua kenderaan yang dijual melalui platform ini datang dengan lanjutan waranti, serta servis percuma selama satu tahun. Tawaran seperti ini memang susah untuk didapati jika anda pergi ke tempat jualan kenderaan terpakai yang lain.

Satu lagi inisiatif hampir sama adalah program lanjutan waranti Hyundai Promise yang disediakan oleh Hyundai-Sime Darby Motors (HSDM) untuk model lebih lama seperti Elantra MD, Elantra AD, Sonata LF, Tucson LM, Tucson TL, Santa Fe DM dan Starex.

Satu syarat yang ditetapkan adalah kenderaan tersebut mestilah berusia tidak lebih daripada lapan tahun dari tarikh ia dikeluarkan, dan ia juga mestilah belum mencecah jarak batuan 300,000 km dalam masa lima tahun dari tarikh pembelian. Lanjutan waranti ini bertindak sama seperti program waranti kenderaan baru, tetapi tertakluk kepada pembaharuan setiap tahun dan terhad kepada 30,000 km setahun.

Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Adakah ia benar-benar menguntungkan? Cuba anda anggap ia sebagai satu insurans. Anda sebenarnya tidak tahu bila enjin atau transmisi kereta itu akan rosak. Tapi apabila ia terjadi, anda akan rasa lega kerana ada “insurans” itu, kerana kalau tidak, kos yang diperlukan untuk baik pulih adalah agak tinggi.

Manfaat lain yang datang dengan lanjutan waranti boleh termasuk bantuan tepi jalan 24 jam serta upah tunda percuma. Selain daripada itu, apabila kenderaan mempunyai waranti yang aktif, harga jualan semulanya juga adalah lebih baik.

Berkemungkinan, pemilik kenderaan sebegitu menjaganya dengan baik dan tidak sesuka hati melenjan kereta bagi mengelakkan potensi kegagalan bahagian mekanikal. Cuba anda fikir – tidakkah anda juga sanggup membayar lebih bagi sebuah kenderaan terpakai yang dijaga elok dan masih mempunyai waranti?

myTukar AutoFair 2022 – kereta terpakai tanpa rasa risau

Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Seperti yang dinyatakan di atas, setiap pembelian melalui myTukar bukan sahaja diberi tambahan jaminan satu tahun, tetapi juga servis percuma selama satu tahun. Ini dapat mengurangkan risau pembeli kenderaan terpakai. Anda juga diberi dengan jaminan pulangan-balik selama lima hari – tanpa sebarang soalan – sekiranya anda bertukar fikiran.

Acara myTukar AutoFair 2022 akan berlangsung dari 7 hingga 9 Januari 2022 di myTukar Retail Experience Centre – Puchong Selatan. Ini bakal menjadi acara jualan kenderaan terpakai terbesar di Malaysia dengan lebih 1,000 unit kenderaan terpakai akan dipamerkan, dari model biasa seperti Perodua Myvi dan Axia, Proton Saga dan Persona, serta pelbagai model Honda dan Toyota, hinggalah model premium seperti BMW, Mercedes-Benz and Volvo.

Selain manfaat yang dinyatakan tadi, apabila membeli kereta ketika acara ini nanti, anda juga akan menerima tambahan servis percuma selama setahun (maksudnya menjadi dua tahun), kadar faedah serendah 1.68%, kelulusan dan serahan kenderaan pada hari yang sama dan pengalas kaki Trapo untuk semua kereta. myTukar juga ada menyediakan penilaian kenderaan untuk trade-in kereta semasa anda ketika acara ini nanti.

Program lanjutan waranti, pakej servis percuma untuk kenderaan terpakai di Malaysia – adakah berbaloi?

Ada lagi. Pembeli juga layak menyertai promosi myTukar Lucky Spin Wheel untuk memenangi satu daripada enam hadiah, termasuk iPad generasi kesembilan; mereka juga berpeluang untuk membawa pulang sebuah Proton X70 melalui peraduan Ulang Tahun Ke-4 myTukar. Pelawat juga boleh menikmati hidangan ringan dan ruang pameran jenama rakan niaga yang lain.

SOP Covid-19 yang ketat juga dipraktik, termasuk kaedah bayaran tanpa sentuhan dan penggunaan pelitup muka sepenuh masa, vaksinasi penuh dan jaga jarak fizikal. Maklumat lanjut tentang acara ini boleh didapati di laman rasmi myTukar, dan anda juga melayari inventori di sini untuk mencari kereta yang diinginkan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required