Opel Vivaro-e di M’sia – van EV bakal masuk pasaran?

Opel Vivaro-e di M’sia – van EV bakal masuk pasaran?

Opel Vivaro yang pernah dijumpai di Subang Jaya bulan lalu kini ditemui sekali lagi. Kali ini ia berada di Vision Motorsports, Kampung Sungai Kayu Ara, Petaling Jaya, dan berkemungkinan ia adalah unit yang sama dan nombor plet perniagaan yang digunakan juga adalah sama.

Gambar yang didapati ini menunjukkan kenderaan tersebut bukan setakat Vivaro generasi ketiga biasa (turut dijenamakan semula sebagai Vauxhall di beberapa pasaran dan ada kaitan dengan Citroen Jumpy, Peugeot Expert dan Toyota ProAce), tetapi adalah model elektrik kerana ia sedang menggunakan pengecas pantas DC milik Vision Motorsports di tempat itu.

Jika melihat kepada pasaran luar, Vivaro-e dikuasakan oleh motor elektrik 136 PS/260 Nm, dan boleh didapati dalam dua kapasiti bateri iaitu 50 kWh dengan jarak gerak sehingga 200 km dan 75 kWh dengan jarak gerak sehingga 300 km.

Opel Vivaro-e di M’sia – van EV bakal masuk pasaran?

Hantaran yang dimuat naik dalam Facebook berkenaan Vivaro-e ini datang dengan ayat “satu jenama baru bakal tiba,” sekaligus menunjukkan kemungkinan Opel akan membuat kemunculan semula dalam pasaran Malaysia. Seperti yang pernah dinyatakan sebelum ini, Stellantis telah mendapat pemilikan penuh terhadap kilang Naza Automotive Manufacturing (NAM) di Gurun, Kedah, dan Vivaro-e mungkin akan dipasang di sana (CKD).

Model yang dilihat dalam gambar ini juga bukanlah van panel untuk barangan sahaja, tetapi mungkin boleh dipasang dengan kerusi penumpang kerana ia mempunyai tingkap di belakang. Versi penumpang bagi van elektrik ini juga ada dijual di luar, iaitu Zafira-e Life, dan ia datang dengan penggerak serta kapasiti bateri yang sama, tetapi jarak geraknya lebih jauh. Adakah mungkin kita akan melihat ketibaan model ini dalam pasaran tidak lama lagi?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required