UMW Toyota catat jualan 72,394 unit kenderaan pada 2021 – naik 22%, Hilux kekal trak pikap terlaris

UMW Toyota catat jualan 72,394 unit kenderaan pada 2021 – naik 22%, Hilux kekal trak pikap terlaris

UMW Toyota Motor telah mengumumkan angka jualan bagi 2021, di mana ia menyaksikan sejumlah 72,394 unit kenderaan telah terjual pada tahun lalu. Angka jualan bagi 2021 juga menunjukkan peningkatan sebanyak 22% berbanding yang direkodkan pada 2020, iaitu sebanyak 59,320 unit.

Pada Disember lalu, UMW Toyota mencatatkan jualan sebanyak 9,289 unit, atau 0.5% lebih tinggi berbanding 9,246 unit yang terjual pada bulan yang sama pada 2020. Malahan ia juga meningkat sebanyak 9% berbanding 8,487 unit yang terjual pada November tahun lalu.

Sedan segmen-B Vios masih terus menjadi model paling laris dalam barisan produk UMW Toyota di Malaysia, dengan merangkumi 31% daripada keseluruhan jualan, sementara Hilux pula kekal menjadi trak pikap paling ‘laku keras’ di Malaysia sejak 2005, menurut syarikat tersebut.

UMW Toyota catat jualan 72,394 unit kenderaan pada 2021 – naik 22%, Hilux kekal trak pikap terlaris

“Walau pun hampir sepanjang 2021 merupakan tahun yang agak mencabar bagi kebanyakan sektor, termasuk industri automotif, namun pasukan kami di Toyota mampu menunjukkan daya tahan untuk terus berinovasi bagi menawarkan solusi mobiliti terbaik kepada para pelanggan kami yang tidak sabar untuk kembali merentasi jalan raya selepas lockdown pada Ogos lalu,” ujar presiden UMW Motor Ravindran Kurusamy.

Hari ini, UMW Toyota Motor telah melancarkan model Corolla Cross Hybrid 2022 versi unit pemasangan tempatan. Tempahannya telah pun mula dibuka sejak Oktober 2021, dan harga rasminya akan diketahui pada malam ini.

“Rakyat Malaysia memang menyokong teknologi hijau dan kelestarian alam sekitarm dan ini terbukti apabila tempahan untuk Corolla Cross Hybrid baharu terus meningkat sejak kami membuka tempahan pada Oktober. Ini menunjukkan bahawa mobiliti mampan untuk melangkah kehadapan apabila dunia secara kolektif beralih ke arah bahan api yang bersih dan boleh diperbaharui, serta kenderaan yang inovatif dan pintar,” ujar timbalan pengerusi UMWT Akio Takeyama.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required