Ford Mustang Mach-E EV di Malaysia — adakah SUV elektrik dengan jarak 610 km akan diterima di sini?

Ford Mustang Mach-E EV di Malaysia — adakah SUV elektrik dengan jarak 610 km akan diterima di sini?

Dengan pengecualian cukai bagi kenderaan EV yang diumumkan dalam Belanjawan 2022 tahun lalu, yang mencadangkan untuk pengecualian bagi duti import, duti eksais dan cukai jualan bagi EV CBU hingga 31 Disember 2023, boleh dijangkakan lebih banyak model EV akan diperkenalkan di Malaysia.

Beberapa syarikat sudah pun mula memperkenalkan model EV masing-masing, atau sekurang-kurangnya membuat perancangan untuk tempoh tersebut. Sime Darby juga tidak ketinggalan — dengan Porsche Taycan dan Hyundai Kona Electric menjadi pemula — dengan memaklumkan mereka akan terus beri tumpuan kepada model EV. Maka, bolehlah dijangkakan turut akan ada aktiviti bagi Ford, dengan Mustang Mach-E mungkin menjadi sebahagian daripada rancangan tersebut.

Berdasarkan spesifikasi, SUV elektrik berkenaan nampak cukup meyakinkan, terutama dengan ciri pacuan roda belakang, yang ditawarkan dalam versi standard atau extended range. Dalam penawaran asas Standard Range (SR), Mach-E pacuan belakang menggunakan bateri 75.7 kWh (kapasiti pengggunaan sekitar 70 kWh), memberikan jarak kira-kira 440 km.

Ford Mustang Mach-E EV di Malaysia — adakah SUV elektrik dengan jarak 610 km akan diterima di sini?

Vers Extended Range (ER) pula menggunakan bateri 98.7 kWh (kapasiti penggunaan 91 kWh), dan ini memberikan jarak perjalanan 610 km (WLTP). Janaan kuasa pula, yang dikemaskini pada 2020, menyediakan 266 hp (269 PS atau 198 kW) bagi SR dan 290 hp (294 PS atau 216 kW) bagi ER, dengan kedua-duanya menjana tork 430 Nm. Pecutan 0-100 km/j bagi kedua-duanya dalam tujuh saat.

Bagi pengecasan, SR boleh dicas menggunakan pengecas pantas 115 kW DC, sementara ER hingga 150 kW. Dalam kadar pengecasan maksimum, ini boleh memberikan 90 km dalam 10 minit, dan mengecas SR dari 10%-80% dalam masa hampir 38 minit. Dengan ER, 117 km range boleh diperoleh dalam 10 minit, dan memerlukan 45 minit untuk 10%-80% SOC.

Berapa agaknya harga model ini jika ia tiba nanti? Di UK, versi SR dijual pada harga £42,530 (RM240,000), jadi untuk menjangkakan sekitar RM250k agak masuk akal. Adakah Mach-E dalam harga sebegitu akan menarik perhatian pembeli di sini?

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required