Tempoh konsesi empat lebuhraya yang diambilalih ALR dijangka tamat serentak pada Mei 2032 – Gamuda

Tempoh konsesi empat lebuhraya yang diambilalih ALR dijangka tamat serentak pada Mei 2032 – Gamuda

Kumpulan Gamuda Bhd memaklumkan tempoh baharu konsesi empat lebuh raya yang ditawarkan untuk diambil alih Amanat Lebuhraya Rakyat Bhd (ALR) dijangka tamat serentak pada Mei 2032. Lebuhraya terbabit ialah Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Sistem Pengurusan Air Banjir dan Terowong (SMART), Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT) dan Lebuhraya Damasara-Puchong (LDP).

Menurut Timbalan Pengarah Urusannya, Mohammed Rashdan Yusof, ini membolehkan pendapatan yang dijana daripada keempat-empat konsesi berkenaan berada di bawah satu akaun, sekali gus menjadikannya lebih mudah diuruskan dari segi pembayaran semula hutang.

“Ini bermakna, dana lebihan tunai daripada keempat-empat konsesi akan digabungkan dan penyelenggaraan pembayaran hutang akan menjadi satu, tanpa perlu mengasingkan pendapatan mengikut setiap syarikat pengurusan lebuh raya.

Tempoh konsesi empat lebuhraya yang diambilalih ALR dijangka tamat serentak pada Mei 2032 – Gamuda

“Jika ada antara salah satu daripada empat konsesi itu mengalami kerugian, ia masih boleh ditampung oleh keuntungan tiga lagi konsesi lebuh raya yang lain. Namun, dalam konteks perniagaan lebuh raya kami di Lembah Klang, kemungkinan untuk mengalami kerugian adalah sangat rendah dan tidak mungkin berlaku,” katanya kepada Berita Harian.

Tambah beliau, tarikh jangkaan tamat konsesi itu boleh berakhir lebih awal seandainya aliran trafik lebuh raya tinggi dan ALR pula mampu membayar semula hutang dengan pantas. Di mana penamatan tempoh konsesi awal akan memberikan penjimatan kepada kerajaan dan rakyat.

Katanya, pengambilalihan oleh ALR itu turut memberi jaminan bahawa tiada lagi kenaikan kadar tol sehingga tamat tempoh konsesi bagi keempat-empat lebuh raya terbabit. Ia satu tawaran yang menarik berbanding dengan peruntukan perjanjian konsesi asal yang memperuntukkan kenaikan tol bagi lebuh raya secara berkala antara lima hingga tujuh tahun, mengikut perjanjian konsesi masing-masing.

Tempoh konsesi empat lebuhraya yang diambilalih ALR dijangka tamat serentak pada Mei 2032 – Gamuda

“Di bawah ALR, ia menjimatkan pengguna lebuh raya bertol. Sebagai contoh, pengguna KESAS hanya membayar RM2 dan bukannya RM3 (jika ikut perjanjian konsesi semasa), memberikan penjimatan RM1 atau sekitar 50%.

“Begitu juga SPRINT Pantai, pengguna hanya perlu membayar RM2.50 dan bukannya RM4.50, penjimatan sebanyak RM2 atau 80%. Dengan cara ini, ia memberi penjimatan secara langsung kepada rakyat sebanyak RM4.3 bilion,” katanya.

Gamuda memiliki kepentingan dalam keempat-empat lebuh raya berkenaan sebelum ini, manakala ALR pula adalah syarikat swasta yang ditubuhkan pada Disember 2021 yang tidak berasaskan keuntungan (not for profit), di mana pemegang sahamnya tidak akan menerima sebarang dividen. Ia ditubuhkan dengan tujuan utama untuk mengawal selia syarikat yang memegang konsesi lebuh raya.

Pada 4 April lalu, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob mengumumkan bahawa kadar tol lebuhraya yang dikendalikan oleh empat konsesi — Kesas, Smart Tunnel, Sprint dan LDP — tidak akan dinaikkan sehingga tempoh konsesi mereka tamat, dan ini akan dilakukan dengan cara menstruktur semula empat syarikat berkenaan.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required