Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad ambil alih KESAS, LDP, SPRINT & SMART – tidak berasaskan keuntungan

Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad ambil alih KESAS, LDP, SPRINT & SMART – tidak berasaskan keuntungan

Susulan pengumuman Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, berkenaan kadar tol bagi Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Sistem Pengurusan Air Banjir dan Terowong (SMART), Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT) dan Lebuhraya Damasara-Puchong (LDP) tidak dinaikkan dan kekal hingga tamat tempoh konsesi, Menteri Kanan Kementerian Kerja Raya (KKR) Fadillah Yusof pula mengesahkan syarikat swasta Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad (ALR) akan mengambil alih keempat-empat lebuhraya berkenaan.

Menerusi kenyataan yang dikeluarkan sebentar tadi, Fadillah berkata, lanjutan tempoh konsesi bukan hak eksklusif syarikat konsesi, dan ia adalah tertakluk pemantauan kerajaan dari semasa ke semasa.

“Syarikat ALR yang dipengerusikan oleh Tan Sri Azlan Mohd Zainol telah pun menawarkan untuk membeli 100% pegangan saham di kesemua lebuhraya terbabit. Walau bagaimana pun kesemua pemegang saham ALR adalah tidak berasaskan keuntungan (not for profit). Melalui kaedah penstrukturan semula ini, tiada lagi pemegang saham yang berasaskan keuntungan. Di mana pemegang saham sebelum ini iaitu KWSP, KWAP, PNBM, dan Lembaga Tabung Haji akan mendapat pulangan daripada pelaburan lebih awal daripada sepatutnya.

Amanat Lebuhraya Rakyat Berhad ambil alih KESAS, LDP, SPRINT & SMART – tidak berasaskan keuntungan

“Kerajaan juga akan memastikan syarikat ALR menyerap semua kakitangan sedia ada yang sedang berkhidmat di keempat-empat syarikat konsesi terbabit. Dengan itu, tiada isu pembuangan pekerja susulan cadangan penstrukturan ini. Justeru, status semua pekerja sedia ada ini adalah terjamin,” jelasnya.

Tambah beliau lagi, dengan cadangan penstrukturan semula ini, tiada kenaikan kadar tol sehingga tamat tempoh konsesi bagi keempat-empat lebuhraya terlibat dibandingkan dengan peruntukan penjanjian konsesi asal yang memperuntukan kenaikan kadar tol bagi lebuhraya berkenaan secara berkala di antara lima ke tujuh tahun mengikut penjanjian konsesi masing-masing.

“Kerajaan juga tidak mengeluarkan sebarang pembelanjaan bagi transaksi ini, malahan tidak memberikan sebarang jaminan untuk pembiayaan ALR. Ini termasuk kos penyelenggaraan dan operasi. Justeru, kerajaan mengesyorkan syarikat ALR untuk mengekalkan kadar tol melalui Penjanjian Konsesi Tambahan bagi melibatkan semua kelas kenderaan untuk kesemua konsesi terbabit,” ujar beliau lagi.

Beliau turut menambah lebih banyak syarikat konsesi lebuh raya akan terlibat dengan penstrukturan semula bagi mengurangkan kos sara hidup rakyat. Walau bagaimana pun, perkara ini belum diperincikan sepenuhnya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required