Kadar tol di empat lebuhraya di Lembah Klang tidak akan dinaikkan sehingga tamat tempoh konsesi – PM

Kadar tol di empat lebuhraya di Lembah Klang tidak akan dinaikkan sehingga tamat tempoh konsesi – PM

Perdana menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, telah mengesahkan kadar tol empat lebuh raya di Lembah Klang tidak dinaikkan dan kekal hingga tamat tempoh konsesi. Ia membabitkan Lebuhraya Shah Alam (KESAS), Sistem Pengurusan Air Banjir dan Terowong (SMART), Lebuhraya Skim Penyuraian Trafik Kuala Lumpur Barat (SPRINT) dan Lebuhraya Damasara-Puchong (LDP), laporan Bernama

Menurut beliau, keputusan itu dibuat selepas kerajaan bersetuju dengan cadangan penstrukturan semula empat syarikat konsesi lebuh raya itu.

“Setelah penelitian terperinci daripada semua aspek yang meliputi bebanan kepada pengguna, obligasi kerajaan selaras dengan Perjanjian Konsesi serta beban kewangan kerajaan, kerajaan bersetuju dengan cadangan penstrukturan semula empat syarikat konsesi lebuh raya.

“Ia melibatkan Kesas Sdn Bhd yang menguruskan KESAS, Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd yang menguruskan SMART, Sistem Penyuraian Trafik KL Barat Sdn Bhd yang menguruskan SPRINT dan Lingkaran Trans Kota Sdn Bhd yang menguruskan LDP,” katanya.

Kadar tol di empat lebuhraya di Lembah Klang tidak akan dinaikkan sehingga tamat tempoh konsesi – PM

Tambahnya, melalui penstrukturan itu, kadar tol tidak akan dinaikkan dan kekal sehingga tamat konsesi serta akan dapat menjimatkan bayaran pampasan dari 1 Januari 2022 sehingga tamat tempoh konsesi.

“Penjimatan bersih bagi pembayaran subsidi tol untuk keempat-empat lebuh raya terbabit adalah dianggarkan sekurang-kurangnya RM4.3 bilion. Ini usaha berterusan kerajaan untuk memastikan Keluarga Malaysia tidak terbeban khususnya dengan kenaikan kadar tol seperti mana yang ditetapkan dalam perjanjian konsesi.

“Penjimatan ini boleh dimanfaatkan bagi program pembangunan infrastruktur negara dan kemudahan-kemudahan lain yang perlu diutamakan demi kesejahteraan Keluarga Malaysia,” katanya.

Ismail Sabri berkata penstrukturan dilaksanakan sejajar dengan prinsip serta objektif utama untuk mengurangkan beban Keluarga Malaysia serta tidak membabitkan implikasi kewangan kepada kerajaan.

“Perincian lanjut berhubung kelulusan kerajaan mengenai penstrukturan semula ini akan dimaklumkan Menteri Kanan Kerja Raya,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required