Yamaha YZF-R15 V4 ditemui sedang diuji di Malaysia

Yamaha YZF-R15 V4 ditemui sedang diuji di Malaysia

Keberadaan Yamaha YZF-R15 V4 di Malaysia untuk sesi ujian memang sudah diketahui, tetapi ini adalah gambar terbaru yang didapati daripada pembaca kami, Zulfahdli Amri Zainal dan Ayie Azzudin. Model R15 generasi keempat ini bakal menggantikan model sekarang yang dijual sejak tahun 2018 pada harga RM11,988 di Malaysia.

Yamaha R15 V4 pertama kali didedah kepada dunia September tahun lalu di India sementara Indonesia pula mendapatnya beberapa bulan selepas itu. Enjinnya masih lagi sama, iaitu unit satu silinder suntikan bahan api SOHC, VVA 155 cc bersama padanan transmisi enam kelajuan dengan klac jenis slip & assist, tetapi mempunyai kelebihan pada beberapa bahagian lain.

Paling utama adalah pada bahagian elektronik, di mana selain ABS two-channel, ia juga diberikan terus dengan sistem kawalan cengkaman yang boleh ditutup. Varian yang lebih tinggi pula akan ditambah lagi dengan quickshifter.

Kemudiannya pada bahagian panel paparan, unit digital penuh LCD yang digunakan sekarang boleh memaparkan lebih banyak informasi dan boleh disambungkan kepada aplikasi Y-Connect di telefon bimbit untuk memberikan fungsi seperti notifikasi dan tahap bateri. Paparan unit ini juga disediakan dalam dua mod iaitu Street untuk keadaan biasa, dan Track yang boleh memaparkan catatan masa pusingan di litar.

Sebagai sebuah model yang dipanggil sebagai versi baru, sudah tentu panel badan R15 ini ditukar dan ia melibatkan seluruh bahagian termasuklah tangki, penghadang lumpur dan panel tepi. Walaubagaimanapun, yang paling menarik adalah di bahagian depan kerana R15 V4 ini menggunakan hanya satu set lampu LED bulat di tengah untuk lampu biasa dan lampu tinggi, sementara di tepinya adalah lampu DRL.

Satu lagi yang menarik, Yamaha juga telah memperkenalkan versi lebih sporty bagi R15 V4 ini, dipanggil sebagai R15M, di mana ia menggunakan skema warna sama seperti R1M, dan diberikan beberapa kemasan unik seperti lencana R15M, penutup atas fork dengan logo R15M, tempat duduk khas, angkup brek Bybre warna emas serta lengan ayun dan pelindung ekzos berwarna kelabu. Spesifikasi teknikal adalah sama sahaja seperti R15 V4 biasa.

GALERI: Yamaha R15 V4 pasaran Indonesia

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required