Pemilik EV di Malaysia sudah mula beratur tunggu giliran di pengecas DC – perlu disediakan lebih banyak

Pemilik EV di Malaysia sudah mula beratur tunggu giliran di pengecas DC – perlu disediakan lebih banyak

Kelab Pemilik EV Malaysia (MyEVOC) menggesa Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) agar mempercepatkan kelulusan bagi menambah lebih banyak pengecas kenderaan elektrik (EV) di sepanjang lebuhraya dalam negara. Ia susulan beberapa ahli kelab berkenaan membuat hantaran di media sosial yang menyatakan bahawa mereka kini sudah perlu beratur menunggu giliran untuk menggunakan stesen pengecas pantas DC (DCFC) yang diletakkan di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan yang diuruskan oleh PLUS Malaysia.

Isu kelambatan implementasi berkenaan bukan perkara baharu dan ia telah disuarakan oleh presiden MyEVOC, Datuk Shahrol Halmi sebelum ini. “Lebih banyak EV akan dihantar kepada pelanggan pada suku kedua dan ketiga 2022 dan kita sudah boleh ramalkan dengan mudah bahawa akan terjadi barisan lebih panjang pada stesen pengecas di sepanjang lebuhraya tak lama lagi,” tulis Shahrol dalam hantaran LinkedIn enam hari lalu,

Beliau turut menyatakan dalam hantaran tersebut bahawa salah satu faktor yang menjejaskan pengembangan infrastruktur pengecas EV di Malaysia bukan kapasiti grid, tetapi ia disebabkan kekangan dalam rangkaian pengedaran/peruncitan, terutamanya disebabkan oleh kerenah birokrasi.

Beliau turut memberikan contoh berkenaan jaringan DCFC Persatuan Pengimport & Peniaga Kenderaan Melayu Malaysia (PEKEMA), yang baru dapat dipasang tidak sampai 20 unit, jauh berbanding sasaran 1,000 pengecas DC yang dirancang untuk dipasang oleh persatuan itu menjelang 2025 – kebanyakkan pemasangang tersebut tertangguh kerana masih menunggu tingkat taraf bekalan elektrik dari Tenaga Nasional Berhad (TNB).

Shahrol menjelaskan bahawa sebahagian dari 1,000 pengecas DC tersebut adalah disasarkan untuk pengguna EV di lebuhraya, yang akan membantu untuk mengelakkan masalah beratur panjang, namun implementasinya terpaksa ditangguh akibat karenah birokrasi.

“Untuk di lebuhraya ia biasanya disebabkan kerana ia perlu menunggu kelulusan dari banyak pihak seperti dari pengendali lebuhraya, pihak berkuasa lebuhraya, pihak berkuasa tempatan dan juga TNB,” katanya kepada paultan.org sebelum ini.

Syarikat besar dan berpengaruh seperti Shell juga tidak terkecuali dalam berhadapan masalah birokrasi ini dalam menyediakan jaringan Recharge HPC mereka di sepanjang Lebuhraya Utara Selatan. “Tarikh sasaran awal empat lokasi menjelang akhir 2021 telah datang dan hilang, dengan hanya satu (Tangkak) beroperasi pada Januari 2022,” tulis Shahrol lagi.

Beliau turut mencadangkan penubuhan pasukan petugas khas bagi memudahkan implementasi infrastruktur pengecas, yang berfungsi lebih kurang sama dengan PEMUDAH, bagi mengurangkan karenah birokrasi, memusatkan pelbagai aspek dan mempercepatkan proses. Beliau juga menambah bahawa maklum balas dari pengguna perlu diambil secara serius.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required