Mitsubishi M’sia jual 19,217 kereta dalam TK2021, naik 66% dari TK2020 – kini jenama bukan-nasional ketiga

Mitsubishi M’sia jual 19,217 kereta dalam TK2021, naik 66% dari TK2020 – kini jenama bukan-nasional ketiga

Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) telah menunjukkan peningkatan yang signifikan sepanjang tahun kewangan (TK) 2021, dengan berjaya menghantar sebanyak 19,217 unit kenderaan dari April 2021 hingga Mac 2022. Ia mewakili kenaikan sebanyak 66% berbanding tahun kewangan sebalumnya (TK2022) dari April 2020 hingga Mac 2021, walaupun jumlah keseluruhan industri (TIV) menyusut sebanyak 6.7%, kata syarikat tersebut.

Walau pun dalam tempoh dua tahun ini, industri automotif turut berhadapan dengan cabaran yang getir penangan pandemik, di samping beberapa faktor lain, namun MMM tetap melakar kejayaan tersendiri termasuk menjadi jenama automotif ketiga bagi segmen bukan-nasional. Mitsubishi Xpander juga telah mendominasi segmen MPV bukan-nasional di Malaysia sepanjang TK2021, sementara jualan trak pikap Triton pula meningkat 24% berbanding TK2020, memberikan laluan untuknya kekal dalam perkongsian pasaran sebanyak 21.4%.

“Secara umumnya, dalam tempoh dua tahun yang penuh mencabar bagi industri automotif, bukan setakat peningkatan kes akibat Omicron, tetapi juga termasuk banjir kilat yang melanda Lembah Klang dan Pantai Timur, serta kekurangan bekalan cip semikonduktor. Walau pun terdapat pelbagai halangan dan cabaran, namun prestasi jualan kami berkembang dan ini merupakan kejayaan signifikan untuk kami,” ujar Shinya Ikeda, CEO bagi MMM.

Tambah beliau lagi, “Kami amat berterima kasih kepada kerajaan Malaysia atas inisiatif dan lanjutan pengecualian cukai SST untuk beberapa tahun ini. Dengan inisiatif tersebut, pelanggan kami dapat menikmati penjimatan tambahan dan turut memberikan kami masa bagi memenuhi semua tempahan yang dibuat.”

Ikeda juga menyedari bahawa sebilangan besar pelanggan ingin membeli kenderaan Mitsubishi sebelum pengecualian SST tamat. “Kami meneruskan usaha terbaik kami untuk memenuhi jumlah tempahan, dan kami telah meningkatkan kapasiti pengeluaran dan dalam masa yang sama mengekalkan tahap kualiti produk. Pelanggan kamilah yang meletakkan kami pada posisi ini, justeru, memberikan mereka kemudahan dan keyakinan sepenuhnya terhadap jenama itu adalah keutamaan kami,” katanya.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required