Mitsubishi Xpander di M’sia naik harga – kenaikan kurang RM2k, kini RM93,318 dengan pengecualian SST

Mitsubishi Xpander di M’sia naik harga – kenaikan kurang RM2k, kini RM93,318 dengan pengecualian SST

Sewaktu dilancarkan di Malaysia pada akhir tahun 2020, Mitsubishi Xpander ditetapkan pada harga atas jalan RM91,369 tanpa insurans dan MPV tujuh-tempat duduk pemasangan tempatan (CKD) ini turut menerima pengecualian cukai jualan (SST) sepenuhnya.

Pengecualian cukai yang diumumkan buat pertama kali pada Jun 2020, dengan 100% untuk kenderaan CKD dan 50% bagi kenderaan import sepenuhnya (CBU), telah pun dilanjutkan beberapa kali, namun ia bakal berakhir pada 30 Jun 2022. Sehingga kini, kerajaan masih tidak bersuara, adakah tempoh lanjutan pengecualian cukai tersebut akan diteruskan seperti mana yang diharapkan oleh syarikat pengeluar kenderaan.

Walau pun masih ada lagi lebih kurang dua bulan sebelum tempoh berkenaan berakhir, harga kenderaan baharu dengan pengecualian SST bagaikan tidak lagi bermakna. Ia adalah kerana permintaan yang tinggi serta ditambah dengan kekangan pengeluaran (masalah rantaian bekalan komponen, Perintah Kawalan Pergerakan dan bencana banjir) sebelum ini dilihat masih belum pulih sepenuhnya. Sekaligus membuatkan penghantaran kenderaan yang ditempah hanya boleh dilakukan pada suku kedua tahun 2022.

Selain Toyota yang baru mengumumkan harga baharu tanpa SST bagi barisan model kenderaannya, Mitsubishi Motors Malaysia (MMM) turut melakukan perkara yang sama. MMM telah pun menyemak semula harga barisan model kenderaannya di pasaran efektif 1 April lalu. Ini termasuklah harga Xpander yang dilihat lebih tinggi, walau dicatatkan dengan sifar SST. Harga atas jalannya yang baharu, tanpa insurans bagi varian tunggal Xpander kini ialah RM93,318, iaitu meningkat sebanyak RM1,949 berbanding sebelum ini.

Mitsubishi Xpander di M’sia naik harga – kenaikan kurang RM2k, kini RM93,318 dengan pengecualian SST

Memandangkan harga baharu tersebut “disifatkan dengan 0% SST”, kami menghubungi MMM dan syarikat mengatakan bahawa kenaikan harga adalah disebabkan oleh “kekangan kenaikan kos”. Seperti kebanyakan perkara dalam dunia inflasi hari ini, kos bahan dan logistik telah meningkat sedikit sejak Covid-19.

Walau apa pun, kenaikannya kurang daripada RM2k tidak mengubah nilai saranan Xpander, yang dijanakan oleh enjin 1.5 liter naturally-aspirated dengan 105 PS dan 141 Nm tork pada 4,000 rpm. Unit 4A91 MIVEC ini menghantar pacuan ke gandar hadapan melalui kotak gear automatik empat-kelajuan.

Untuk kelengkapannya, MPV ini diberikan lampu utama reflektor bi-LED dan lampu nyalaan siang LED, lampu belakang LED, roda aloi dua-tona 16-inci, tempat duduk kulit quilted, unit utama skrin sesentuh 9.0-inci dengan Apple Carplay/Android Auto, dashcam dan sistem kamera 360-darjah dan lain-lain.

Bagi aspek keselamatan pula, ia dilengkapi dengan dua beg udara, ABS/EBD, kawalan kestabilan, bantuan mula mendaki dan cagak tempat duduk kanak-kanak Isofix.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required