Ini tambahan terbaru gambar-gambar spyshot untuk Proton Saga MC2 2022, yang khabarnya akan dilancarkan tak lama lagi. Kita dah pun tengok rekaan luarannya sebelum ini, dan kini ada beberapa gambar lebih dekat serta bahagian dalaman kereta tersebut, yang memperlihatkan perbezaannya.

Antara yang dapat dilihat ialah perincian merah keliling tombol pada panel meter. Pendekatan ini juga pernah digunakan untuk Saga Edisi Ulangtahun pada 2020, yang datang dengan kemasan kuning di corong pendingin hawa dan tengahnya.

Perincian merah pada MC2 ini lebih meluas digunakan, misalnya di bahagian tengah corong pendingin hawa juga. Jalur krom kecil yang memisahkan butang stereng juga dalam warna merah. Corong pendingin di sisi tidak kelihatan, tetapi kemungkinan besar ia juga dalam warna merah untuk nampak sekata.

Panel kawalan pendingin hawa juga baru, hadir dengan tombol di hujungnya dengan dua butang di tengah. Tombol berkenaan nampak sama dengan yang ada pada Iriz Active, tetapi tanpa kekunci ala piano dan paparannya. Ini nampak lebih menarik berbanding yang ada pada model semasa Saga.

Nampaknya seperti ada OS baru untuk sistem infotainmen Saga ini, jika dilihat pada paparan utama skrinnya, yang ada banyak ikon dan warna. Kelihatannya juga tanda amaran “periksa barangan anda” ketika enjin dimatikan, sama seperti yang Perodua perkenalkan pada keretanya — untuk memastikan anda tidak tertinggal barangan atau bayi. Logo pada sterengnya juga logo baru.

Untuk luaran, perubahan sangat sedikit. Antaranya gril menggunakan logo baru, dengan rekaan gril yang mirip gaya X50. Roda aloi yang digunakan juga diberi rekaan baru, serta perumah hitam untuk cermin sisi seperti dalam gambar. Selebihnya kekal sama seperti model semasa, termasuklah rekaan bampar dan lampu yang ada — namun tetap juga ada bodykit yang menawan.

Dari dokumen yang bocor dan beredar bulan ini telah mendedahkan banyak perkara tentang Saga MC2 ini. Akan ada varian tertinggi baru 1.3L Premium S AT, dan ia akan menggunakan roda 15-inci dan bodykit yang anda lihat ini. Cermin sisi juga lipatan automatik, serta lid di belakang kini dengan suis pembuka ruang barangan.

Lain-lain kemaskini termasuklah kluster instrumen, stereng dan kerusi balutan material ala kulit, masukan tanpa kunci dengan butang penghidup serta pelapik bumbung hitam. Selain itu, 1.3 Standard MT tidak mempunyai ESC, tetapi akan terus ada sebagai satu-satunya penawaran kereta manual Proton. Nampak menarik Saga baru ini?