Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah mengumumkan siri plat nombor pendaftaran MDP dan QAB_E yang dibuka untuk bidaan menerusi platform dalam talian, JPJ eBid.

Siri nombor terkini Melaka iaitu ‘MDP’ akan mula dibuka bidaan pada 12 Mei, Khamis ini. Tempoh bidaan menerusi JPJ eBid adalah selama lima hari, berakhir pada 16 Mei, jam 10 malam. Seperti biasa, keputusannya akan dikeluarkan pada keesokan harinya iaitu 17 Mei 2022. Keseluruhan proses kini adalah menerusi dalam talian, dan pembida bakal menerima sama ada berita baik (atau sebaliknya) menerusi e-mel.

Satu lagi siri nombor pendaftaran di JPJ eBid adalah ‘QAB_E’ dari Sarawak, yang mula dibuka bidaaan pada 7 Mei lalu dan berakhir pada 11 Mei ini, jam 10 malam. Keputusan bidaan akan dikeluarkan pada 12 Mei. Sebelum ini, ‘QAB_E’ telah pun diumumkan bidaannya pada 1-5 Mei, namun kami tidak pasti mengapa ia dibuka bidaan sekali lagi.

Jika sebelum ini, mungkin anda mengharapkan bantuan (dengan kos upah tertentu) dari pihak ketiga termasuk runner untuk mendapatkan nombor pendaftaran kenderaan, kini menerusi JPJ eBid, ia cukup mudah untuk diuruskan sendiri. Dah jimat kos upah. Kalau anda ingin melakukan bidaan sendiri, anda bolehlah rujuk artikel kami sebelum ini berkenaan dengan JPJ eBid termasuk cara-cara yang diperlukan untuk membida nombor pendaftaran yang dihajati.