BMW M5, M5 Competition facelifts 2022 dilancarkan di Malaysia – stail baharu, kuasa sama; dari RM999k

BMW M5, M5 Competition facelifts 2022 dilancarkan di Malaysia – stail baharu, kuasa sama; dari RM999k

BMW Malaysia telah memperkenalkan model facelift bagi BMW M5 F90 dan M5 Competitiom sempena dengan sambutan ulangtahun ke-50 BMW M tahun ini. Sedan prestasi ini merupakan dua antara lima model M baharu yang ditawarkan oleh syarikat tersebut, selain M3 Competiton G80 dan M4 Competition G82 yang kini ditawarkan dengan versi xDrive, serta model semua-elektrik i4 M50 G26

5 Series G30 biasa telah pun menerima versi facelift pada Mei tahun lalu, dan penggayaan yang dikemaskini juga telah diaplikasikan buat M5 terkini ini. Untuk wajah hadapannya, ia diberikan gril kidney yang lebih tegak dan sedikit ke dalam ke bahagian apron hadapan.

Ia turut dipadankan dengan lampu utama LED yang lebih anggun dengan lampu arah berbentuk-L dengan teknologi Laserlight untuk varian Competition. Selain itu, bampar hadapan juga digayakan semula dengan tanpa “bingkai” di sekeliling corong pengambilan bawah, sementara corong di sudut pula kini lebih menyerlah dengan kepingan kemasan hitam – ditambah elemen sirip untuk varian Competition.

Untuk bahagian belakang pula, lampu belajang kini tampil dengan rekaan 3D baharu dan grafik berbentuk-L, sama seperti G30 facelift atau LCI (Life Cycle Impulse). Bampar belakang juga dibentukkan semula dan masih mengekalkan elemen diffuser dan juga empat corong paip ekzos. Selain itu, ia diberikan bumbung carbon-fibre reinforced polymer (CFRP),cermin sisi dengan trademark M dan juga fender gills seperti sebelum ini.

BMW M5, M5 Competition facelifts 2022 dilancarkan di Malaysia – stail baharu, kuasa sama; dari RM999k

Di dalamnya, rekaan bentangan papan pemuka masih sama seperti sebelum ini, walau pun skrin sesentuh infotainmen telah dipertingkatkan ke 12.3-inci berbanding 10.25-inci sebelum ini. Paparan besar merupakan sebahagian daripada pakej BMW Live Cockpit Professional, termasuk paparan kluster instrumen digital 12.3-inci dan BMW Operating System 7.0.

Perubahan yang kurang ketara termasuklah konsol tengah, kini tiada lagi butang individual sport untuk mengubah karakteristik suspensi, penjana kuasa dan stereng kereta. Kini, ia hanya diberikan dua butang iaitu Setup dan M Mode. Di mana butang Setup untuk mengawal menu bagi larasan yang disebut.

Sementara butang M Mode pula membolehkan pemandu untuk menukar antara mod pemanduan Road dan Sport. Butang M1 dan M2 pada roda stereng masih dikekalkan yang berfungsi untuk melaras personalisasi.

BMW M5, M5 Competition facelifts 2022 dilancarkan di Malaysia – stail baharu, kuasa sama; dari RM999k

Untuk lebih dinamik, model M5 diberikan ciri standard termasuk peredam adaptif dan stereng boleh laras, tetapi varian Competition pula ditawarkan dengan pemegang enjin yang lebih keras dan ketinggian pengendalian lebih rendah sebanyak 7 mm.

Bagi aspek prestasi pula, M5 dibekalkan enjin yang sama iaitu unit S63 4.4 liter turbo-berkembar V8 dengan hamburan 600 PS (591 hp) pada 6,000 rpm dan tork 750 Nm dari 1,800 hingga 5,600 rpm. Begitu juga dengan penjana kuasa bagi varian Competition yang juga dikekalkan, dengan output sama iaitu 625 PS (616 hp) dan 750 Nm dari 1,800 hingga 5,860 rpm.

Unit S63 bagi kedua-dua varian turut diberikan transmisi automatik M Steptronic lapan-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda xDrive seperti sebelum ini, dan pemandu boleh manfaatkan dari Active M Differential termasuk juga mod 4WD, 4WD Sport dan 2WD.

BMW M5, M5 Competition facelifts 2022 dilancarkan di Malaysia – stail baharu, kuasa sama; dari RM999k

Dengan penjana kuasa yang diberikan, M5 boleh mencapai pecutan dari 0-100 km/j dalam hanya 3.4 saat, namun varian Competition pula lebih sepantas 3.3 saat. Kelajuan maksimum bagi M5 boleh cecah 250 km/j, sementara dengan pakej standard M Driver pada Competition membolehkan varian itu mencapai 305 km/j. Sebelum ini model pre-facelift bagi M5 Competition tidak pernah dijual di pasaran tempatan.

Berkenaan harganya pula, M5 berharga RM998,000 atas jalan tanpa insurans tetapi termasuk dengan rebat cukai jualan dan perkhidmatan (SST), tetapi kalau tempah sekarang, mungkin ia akan sampai selepas 30 Jun ini. Untuk M5 Competition pula, harganya lebih RM190,000 berbanding M5, iaitu RM1,188,800.

Harga ini termasuk dengan waranti lima-tahun, perbatuan tanpa had dengan servis berkala percuma, bantuan tepi jalan, aplikasi mobil BMW Group Loyalty+ dan kad BMW Privileges serta akses ke portal BMW Service Online. Pra-tempahan telah pun mula dibuka menerusi dalam talian BMW Shop dengan yuran tempahan RM5,000.

BMW M5 Competition F90 facelift 2022

BMW M5 F90 facelift 2022

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required