Semua motosikal baru 150 cc ke atas akan diwajibkan pasang brek ABS menjelang 2025 – Wee Ka Siong

Semua motosikal baru 150 cc ke atas akan diwajibkan pasang brek ABS menjelang 2025 – Wee Ka Siong

Menteri Pengangkutan, Datuk Wee Ka Siong hari ini dalam satu majlis di Melaka telah mengeluarkan kenyataan bahawa semua motosikal baru berkuasa 150 cc dan ke atas akan diwajibkan untuk memasang sistem brek anti kunci (ABS) menjelang tahun 2025.

Perkara ini dilaporkan oleh Harian Metro, yang turut memetik Wee berkata bahawa antara punca utama kemalangan motosikal di Malaysia adalah terbabas sendiri atau gagal mengelak ketika menunggang, yang berpunca daripada sistem brek kurang efektif.

“Teknologi ABS ini adalah teknologi anti gelincir yang membantu untuk menghalang motosikal daripada tergelincir, terbabas dan gagal mengelak ketika menunggang. Hasil Kajian Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros) menunjukkan ABS ini mampu melindungi 30 peratus daripada penunggang motosikal daripada maut,” kata Wee.

Semua motosikal baru 150 cc ke atas akan diwajibkan pasang brek ABS menjelang 2025 – Wee Ka Siong

Tambah Wee lagi, kajian terperinci bagi pelaksanaan ini akan dilaksanakan oleh kementerian pengangkutan bersama Miros, dengan melibatkan semua pemegang taruh yang berkaitan, pihak industri pembuatan motosikal serta wakil pengguna.

“Kajian ini dijangka dimuktamadkan dalam tempoh enam bulan dan pelaksanaan mewajibkan pemasangan ABS ini dijangka dalam tempoh dua tahun selepas tamat kajian. Tempoh masa sama akan digunakan untuk meminda peraturan sedia ada dan kerajaan berharap dengan pemasangan mandatori ABS ini keselamatan penggunaan motosikal dapat ditingkatkan seterusnya mengurangkan kebarangkalian berlakunya kematian akibat nahas jalan raya kalangan pengguna motosikal di negara ini,” kata Wee.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required