Ducati Panigale V2 Bayliss tiba di Malaysia – model penghargaan yang dijual pada harga RM136,900

Ducati Panigale V2 Bayliss tiba di Malaysia – model penghargaan yang dijual pada harga RM136,900

Di antara enam model yang dilancarkan oleh Ducati Malaysia semalam, satu daripadanya adalah model keluaran khas, iaitu Panigale V2 “Bayliss 1st Championship 20th Anniversary”. Ia dikeluarkan sebagai menyambut ulang tahun ke-20 kemenangan pertama Troy Bayliss dalam WSBK, dan dijual pada harga RM136,900 tidak termasuk insurans.

Bayliss menjadi juara WSBK dengan Ducati pada tahun 2001, dan ia adalah antara tiga kejuaraan pertama yang dimenangi menggunakan enjin v-twin Ducati Corse. Beliau juga sehingga kini menjadi satu-satunya pelumba yang memenangi WSBK dan MotoGP dalam musim sama, dibuat pada tahun 2006.

Sebagai satu penghormatan, model keluaran terhad yang menggunakan asas V2 ini dicat dengan corak sama seperti motosikal lumba 996R Bayliss pada tahun 2001, dan nombor #21 yang digunakan oleh beliau dalam perlumbaan diletakkan pada tepi fairing, bersama cetakan tandatangan. Nombor keluaran pula dicetak pada bahagian triple clamp atas.

Jika dibandingkan dengan V2 biasa, model istimewa ini mempunyai kelebihan antaranya pada bahagian suspensi, di mana ia dipasang dengan unit Ohlins yang terdiri daripada fork NX30 di hadapan dan monoshock TTX36 di belakang. Kedua-duanya boleh dilaras secara sepenuhnya dan dijadikan lengkap dengan tambahan damper stereng yang juga boleh dilaras.

Selain daripada itu, model ini juga 3 kg lebih ringan berbanding model biasa, dan ia dicapai melalui penggunaan beteri lithium ion serta tempat duduk monoposto (satu sahaja). Walaubagaimanapun, tempat duduk penumpang serta peletak kaki masih akan diberi dan pemilik boleh menggunakannya jika mahu.

Ducati Panigale V2 Bayliss tiba di Malaysia – model penghargaan yang dijual pada harga RM136,900

Melengkapkan senarai kelengkapan istimewanya adalah pelindung tabung ekzos gentian karbon dan titanium, getah pemegang jenis sport serta tempat duduk yang menggunakan gabungan dua bahan serta jahitan benang merah.

Sementara senarai kelengkapan adalah berbeza, enjin untuk V2 Bayliss ini pula masih sama seperti V2 biasa, iaitu unit L-twin Superquadro 955 cc bersama padanan transmisi enam kelajuan dengan quickshifter, mampu menghasikan kuasa 155 hp pada 19,750 rpm dan 104 Nm tork pada 9,000 rpm. Kelengkapan lain yang disediakan adalah quickshifter, mod tunggangan, mod kuasa, Cornering ABS, Wheelie Control DWC), Engine Brake Control (EBC) EVO dan kalibrasi tayar automatik.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required