Audi Q8 S Line 3.0 TFSI Quattro 2022 di Malaysia terima rim lebih besar, kemasan hitam, dari RM867k

Audi Q8 S Line 3.0 TFSI Quattro 2022 di Malaysia terima rim lebih besar, kemasan hitam, dari RM867k

Audi Q8 adalah satu lagi model yang mendapat sedikit perubahan selepas PHS Automotive mengambil alih tugas sebagai pengedar rasmi kenderaan Audi di Malaysia. SUV besar ini pertama kali dijual di Malaysia pada Ogos 2019 dan sewaktu pengecualian cukai diberi, ia dijual pada harga RM701,698.91 tidak termasuk insurans.

Sekarang dengan tempoh pengecualian cukai tersebut telah pun berakhir, harganya dirujuk semula, menjadi RM867,422, iaitu tambahan sebanyak RM165.7k berbanding sebelum ini. Spesifikasi teknikal masih lagi sama, iaitu menggunakan enjin petrol V6 turbo 3.0 liter bersama padanan transmisi automatik lapan kelajuan dan sistem pacuan empat roda Quattro, menghasilkan 335 hp dari 5,200 hingga 6,400 rpm dan tork 500 Nm dari 1,370 hingga 4,500 rpm.

Penggerak ini juga datang dengan sistem hibrid ringkas 48 volt yang boleh beroperasi sewaktu meluncur pada jarak jauh serta bergerak perlahan sehingga kelajuan 22 km/j. Daripada aspek prestasi, Q8 boleh memecut 0-100 km/j dalam masa 5.9 saat dan mencecah kelajuan maksimum 250 km/j.

Kebanyakan kelengkapan daripada model sebelum ini masih lagi ada, termasuk suspensi udara adaptif, Drive Select, lampu utama LED HD Matrix, balutan dalaman kulit Valcona, sistem infotainmen MMI Navigation Plus dengan maklum balas sentuhan MMI, sistem bunyi Bang & Olufsen, serta kokpit virtual Audi.

Namun, ada sedikit perubahan yang diberi, dan ini termasuk rim yang lebih besar, berukuran 21 inci (sebelum ini 20 inci), pakej luaran S Line, kemasan hitam pada keliling gril serta pakej Black Appearance (kemasan luar lain berwarna hitam).

Satu lagi adalah Audi Pre-Sense di bahagian belakang, sebagai tambahan kepada unit Adaptive Cruise Control di hadapan sedia ada. Tempat duduk kini menggunakan unit sport larasan 12 arah dengan fungsi memori sementara sebelum ini ia datang dengan larasan 18 arah dan liang udara.

Sama seperti model Audi yang lain, jaminan yang diberi adalah selama lima tahun tanpa had batuan, serta penyelenggaraan percuma tiga dan bantuan tepi jalan lima tahun.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required