Program langganan Perodua Ativa Hybrid disahkan, 300 unit CBU untuk kaji selidik, RM500 sebulan — CEO

Program langganan Perodua Ativa Hybrid disahkan, 300 unit CBU untuk kaji selidik, RM500 sebulan — CEO

Perodua mengesahkan bahawa syarikat itu sedang dalam perancangan untuk memperkenalkan Perodua Ativa Hybrid di Malaysia. Ini kali pertama pengesahan seumpamnya dilakukan, setelah khabar angin tentangnya mula kedengaran sejak kebelakangan ini. Model rebadge dari Daihatsu Rocky Hybrid itu merupakan unit CBU dari Jepun, dan hanya 300 unit dibawa masuk bagi tujuan kajian dan penilaian terlebih dahulu.

Presiden dan CEO Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad memaklumkan kepada paultan.org yang Ativa Hybrid berkenaan akan dibawakan melalui program langganan sahaja terlebih dahulu. Ini bermakna, ia bukan untuk dijual seperti model lain. Beliau juga mengesahkan bahawa program sewa-beli berkenaan melibatkan komitmen selama lima-tahun, dengan bayaran muka RM2,150, diikuti dengan ansuran bulanan sebanyak RM500. Had perbatuan bagi tempoh lima-tahun itu adalah 100,000 km.

Memandangkan ini merupakan program sewa-beli/langganan sahaja, mereka yang mendaftar perlu bersetuju untuk membolehkan sistem telematik GPS dipasangkan pada kenderaan tersebut. Ini bertujuan untuk Perodua mengkaji dan menilai corak penggunaan dan pemanduan. Mereka yang terlibat dalam program ini perlu menghantar maklum balas berkala kepada Perodua untuk tujuan sama.

Daihatsu Rocky Hybrid (kiri) dan Perodua Ativa AV (kanan)

Beliau menambah, komitmen atau ansuran bulanan itu sudah termasuk insurans, cukai jalan dan penyelenggaraan. Ini bermakna, mereka yang bertindak sebagai “penjaga” kepada Ativa Hybrid berkenaan hanya perlu mengeluarkan wang sekali ketika bersetuju untuk terlibat, dan bayaran bulanan tersebut tanpa tambahan lain. Perincian penuh bagi program langganan Perodua ini akan diumumkan kelak.

Tawaran ini nampak menarik? Mungkin, bergantung kepada bagaimana anda melihatnya. Namun, perbezaan utama antara membeli dan melanggan ini adalah anda tidak perlu memiliki kenderaan terbabit, dan perlu mengembalikannya kepada Perodua selepas tempoh langganan yang dipersetujui itu tamat.

Adakah Perodua akan menawarkan kepada pelanggannya untuk membeli kereta tersebut selepas tempoh lima-tahun itu? Jika ya, ini sama misalnya dengan skim pembiayaan HouzKEY oleh Maybank, sebagai contoh.

Program langganan Perodua Ativa Hybrid disahkan, 300 unit CBU untuk kaji selidik, RM500 sebulan — CEO

Bagaimanapun, tidak semua pengedar Perodua akan terlibat dengan program Ativa Hybrid ini. Hanya mereka di Lembah Klang dan dua cawangan setiap satunya dari bahagian utara dan selatan akan ikut serta. Memandangkan ini model hibrid pertama Perodua, cawangan yang terlibat ini perlu juga menggalas tanggungjawab untuk melakukan servis kenderaan terbabit.

Siapa yang boleh ikut serta? Syarikat itu telah mula mengirimkan SMS dan borang kaji selidik, tetapi setakat ini belum lagi diketahui perincian lanjut tentangnya. Kenapa hanya 300 unit? Itu angka yang dibenarkan oleh pihak berkuasa untuk tujuan penilaian ini.

Unit yang terlibat itu pula dibawa masuk dari Jepun, dari model Daihatsu Rocky Hybrid, tetapi telah siap dipasangkan dengan lencana Perodua, begitu juga dengan nama Ativa.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required