Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid muncul dengan motor elektrik 106 PS – Perodua Ativa Hybrid menyusul?

Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid muncul dengan motor elektrik 106 PS – Perodua Ativa Hybrid menyusul?

Selepas banyak laporan dan maklumat yang bocor sejak beberapa bulan lepas, Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid akhirnya dilancarkan di Jepun. Model yang menggunakan kombinasi penggerak petrol dan elektrik ini juga boleh dianggap penting kepada pasaran kita kerana terdapat maklumat bahawa ia bakal diserapkan kepada Perodua Ativa memandangkan Perodua juga sudah dilihat menguji model ini.

Keistimewaan utama model ini sudah tentu terdapat di bawah bonetnya, di mana anda akan menemui sistem hibrid hampir sama seperti kenderaan e-Power Nissan. SUV ini digerakkan sepenuhnya oleh motor elektrik 106 PS/ 170 Nm, sementara pembakaran dalaman tiga silinder 1.2 liter WA-VEX pula bertindak sebagai generator (seperti range extender). Enjin ini mampu menghasilkan 82 PS dan 105 Nm tork.

Tetapan ini tidak menggunakan transmisi seperti kereta biasa, dan motor elektrik pemacu serta unit motor-generator yang diletakkan secara selari dapat memberikan bentuk yang lebih kompak – Daihatsu memberitahu, mereka mempunyai niat untuk meletakkan sistem e-Smart Hybrid ini pada kenderaan kei pula selepas ini. Syarikat itu turut mendakwa bahawa motor elektrik tersebut mampu memberikan prestasi yang bagus pada kelajuan rendah dan sederhana, menjadikan ia sesuai untuk kereta kecil di dalam kawasan urban.

Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid muncul dengan motor elektrik 106 PS – Perodua Ativa Hybrid menyusul?

Satu lagi kelebihan sistem ini adalah bateri lithium ion yang digunakan dapat dijadikan agak kecil dan menjimatkan, dengan kapasiti 4.3 Ah. Semua ini membenarkan Rocky e-Smart Hybrid untuk mencatat penggunaan bahan api 28 km/l (3.6 l/100 km) mengikut kitaran WLTP.

Sebagai tambahan, Rocky hibrid ini juga datang dengan ciri “Smart Pedal” yang membenarkan pemanduan satu pedal, dengan mod Normal dan Eco melaras maklum balas pedal minyak. Penebat bunyi yang diletakkan pada bonet dan di bawah pelindung enjin juga menjadikan bunyi enjin lebih senyap.

Gril honeycomb khas serta lencana e-Smart pada fender hadapan dan pintu but belakang membezakan model ini dengan model biasa. Pembeli juga boleh mendapatkan fungsi pembekal kuasa luaran untuk mengecas peranti elektronik atau barangan elektrik lain pada waktu kecemasan.

Pelancaran Rocky e-Smart Hybrid ini juga berlaku serentak dengan peningkatan ringkas yang diberikan kepada model Rocky secara keseluruhannya. Enjin tiga silinder NA 1.2 liter yang diperkenalkan di pasaran Indonesia sebelum ini sekarang digunakan untuk semua model pacuan roda hadapan di Jepun. Ia menggantikan enjin 1.0 turbo 1KR-VET yang sekarang cuma digunakan pada model pacuan semua roda.

kelebihan utama pertukaran enjin ini adalah penjimatan bahan api, di mana unit 1.2 liter ini mampu memberikan catatan WLTP 20.7 km/l (4.8 l/100 km), iaitu 10% lebih baik berbanding enjin 1.0 liter turbo tersebut. Harga kenderaan juga dapat dikurangkan kerana ia sudah boleh dimasukkan dalam kategori kereta eko yang lebih mesra alam.

Walaubagaimanapun, kelebihan pada penggunaan bahan api ini menjadikan prestasinya berkurang sedikit, iaitu menurun 11 PS dan 27 Nm, menjadi 87 PS pada 6,000 rpm dan 113 Nm tork pada 4,500 rpm. Transmisi masih adalah unit CVT seperti Rocky 1.0 liter.

Daihatsu Rocky e-Smart Hybrid muncul dengan motor elektrik 106 PS – Perodua Ativa Hybrid menyusul?

Peningkatan lain yang diberi adalah penggunaan brek parkir elektronik dengan fungsi Autohold, yang juga membenarkan tambahan fungsi stop and go untuk Adaptive Cruise Control. Rocky juga kini mendapat kamera yang dipertingkat, dengan sistem pengesanan pejalan kaki waktu malam untuk Autonomous Emergency Braking dan tambahan jumlah tanda jalan yang boleh dibaca.

Ciri baru ini juga dilengkapi dengan fungsi yang boleh memberikan amaran sekiranya pemandu membawa kenderaan dalam keadaan melilau. Akhir sekali, Rocky kini datang dengan Cornering Trace Assist, yang bertindak seperti pengagih tork, untuk membrek roda bahagian dalam sekiranya ia mengesan understeer.

Harga untuk Rocky yang dipertingkat ini bermula dari 1,667,000 yen (RM60,700) untuk model asas varian L 1.2 liter, sementara model e-Smart Hybrid ditawarkan dalam dua versi, iaitu X HEV dan Premium G HEV, dengan harga masing-masing 2,116,000 (RM77,000) dan 2,347,000 yen (RM85,400).

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required