Daihatsu Rocky kini dijual di Jepun, harga dari RM59k

Daihatsu Rocky kini dijual di Jepun, harga dari RM59k

Daihatsu telah pun mendedahkan SUV Rocky di Tokyo Motor Show 2019 lalu. Dan seperti yang semua sedia maklum, Toyota juga telah menghasilkan model rebadged bagi Rocky yang diberi nama Raize yang didedahkan kelmarin, yang turut berada di pasaran Jepun. Kedua-dua SUV ini memiliki berat 90kg, dengan dimensi berukuran 3,995 mm panjang, 1,695 mm lebar, 1,620 mm tinggi, dan jarak rodanya pula 2,525 mm – yang besar sedikit berbanding Perodua Myvi.

Rocky dibangunkan dengan platform Daihatsu New Global Architecture (DNGA), dengan pembinaan monocoque (tidak seperti Toyota Rush, Daihatsu Terios dan Perodua Aruz yang menggunakan casis ladder frame) menggunakan plat keluli tegangan tinggi untuk meningkatkan ketegarannya, dan turut dipadankan dengan suspensi topang MacPherson untuk hadapan dan palang torsion di belakang.

Enjin 1.0 liter turbocharged tiga-silinder adalah standard untuk semua varian, menawarkan kuasa 98 PS pada 6,000 rpm dan tork 140 Nm dari 2,000 hingga 4,000 rpm, dipadankan bersama D-CVT. Ia turut memberikan angka penjimatan bahan api WLTP sekitar 18.6 km per liter dengan pacuan roda-hadapan dan 17.4 km per liter untuk varian pacuan-semua roda dengan Dynamic Torque Control.

Daihatsu Rocky kini dijual di Jepun, harga dari RM59k

Daihatsu Rocky juga sarat dengan aspek kselamatan. Bagi spesifikasi tertinggi bakal menerima Daihatsu Smart Assist untuk sistem bantuan pemandu, termasuk brek kecemasan sendiri dengan pengesan pejalan kaki, kawalan kelajuan adaptif semua-kelajuan dan Erroneous Start Prevention Function hadapan dan belakang dengan kawalan brek, bersama sistem Bantuan Parkir Panorama Pintar yang membantu stering dan pandangan yang lebih optimum ketika parkir.

Untuk rekaan luarannya, Rocky ditampilkan identiti yang agak berbeza dengan Raize, termasuk gril haksagon besar bersama kepingan mendatar, corong pengambilan asimetrik yang rendah, lampu kabus persegi, dan juga lampu nyalaan siang LED posisi menegak (hanya untuk model yang lebih mahal). Tapi rekaan di belakang memang mirip dengan Raize.

Rekaan roda juga berbeza, dengan saiz 17-inci yang paling besar. Terdapat lapan warna luaran yang bakal ditawarkan iaitu Black Mica Metallic, Laser Blue Crystal Shine, Mustard Yellow Mica Metallic, Fire Quartz Red Metallic, Natural Beige Mica Metallic, Shining White Pearl, Bright Silver Metallic, dan Compano Red. Tiga warna pilihan yang terakhir itu didatangkan dengan kemasan dua-tona, di mana bumbungnya berwarna hitam metalik.


Di dalamnya pula, memang banyak persamaan dengan Raize, tetapi ada sesetengah kemasan dan pastinya lencana adalah unik untuk Daihatsu. Ruang di antara tempat duduk hadapan dan belakang juga adalah sama iaitu berukuran 900 mm, dan bahagian but menampilkan dua tingkat yang menawarkan kapasiti sehingga 369 liter.

Rocky ditawarkan dengan empat varian untuk pasaran Jepun, bermula dengan varian asas L yang ditawarkan pada harga 1.55 juta yen (RM59k), Rocky X (1.68 juta yen/RM64k), Rocky G (1.82 juta yen/RM69k) dan Rocky Premium berharga dua juta yen (RM76k). Kesemua model turut menerima AWD sebagai pilihan. Seperti yang diuar-uarkan sebelum ini, Rocky juga mungkin bakal menjadi model rebadge bagi Perodua Kembara akan datang, jadi mari kita teliti perbandingannya dengan Geely Binyue, atau yang juga dikenali sebagai Proton X50.

GALERI: Toyota Raize 2019

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Izwaashura Sadali

Ledakan adrenalin dan impak maksima. Antara barisan ayat yang paling digemari apabila menggambarkan prestasi sesebuah jentera. Sebelum terlibat di dalam industri auto pada tahun 2011, dia sekadar gemar melihat sport rim tetapi kini lebih suka menerokai kehebatan sesebuah jentera itu.

 
 

Add a comment

required

required