Program langganan Perodua Ativa Hybrid dilancarkan — 300 unit Rocky Hybrid CBU, RM500 sebulan/5 tahun

Program langganan Perodua Ativa Hybrid dilancarkan — 300 unit Rocky Hybrid CBU, RM500 sebulan/5 tahun

Selepas disahkan sendiri oleh Perodua bulan lalu, syarikat itu kini dengan rasminya melancarkan program langganan Ativa Hybrid di sini. Ia disifatkan sebagai sebuah “kajian kenderaan elektrik” serta “kajian mobiliti dan pasaran servis jangka panjang” melibatkan 300 orang.

Ada dua perkara yang ingin diperhatikan oleh syarikat itu. Pertama, untuk memahami perilaku pemanduan berkumpulan bagi kenderaan hibrid di lokasi tertentu melibatkan Lembah Klang, Pulau Pinang dan Johor Bahru. Kedua, untuk memahami penerimaan pelanggan terhadap servis langganan lima-tahun; seperti yang ditawarkan oleh Perodua untuk pelanggan korporat di bawah cabang EZ MOBi, yang diperkenalkan sejak Januari 2021.

“Perodua Ativa Hybrid akan menjadi kenderaan terbaik untuk kami mendapatkan maklumat unik tentang perilaku pengguna di Malaysia melalui sebuah kumpulan tertutup. Data ini kemudiannya akan digunakan untuk menjangkakan keperluan pelanggan kami ketika menggunakan kenderaan elektrik,” jelas Presiden dan CEO Perodua, Datuk Seri Zainal Abidin Ahmad dalam satu majlis yang turut dihadiri oleh Ketua Setiausaha MITI, Datuk Seri Lokman Hakim Ali dan Pengerusi Perodua, Tan Sri Asmat Kamaludin serta Pengerusi Daihatsu Motor Co, Sunao Matsubayashi.

Program langganan Perodua Ativa Hybrid dilancarkan — 300 unit Rocky Hybrid CBU, RM500 sebulan/5 tahun

Zainal berkata, program percumaan ini turut akan membolehkan Perodua untuk menilai tahap penerimaan pelanggan terhadap program langganan jangka panjang sebagai alternatif kepada kaedah jual-beli kenderaan yang biasa.

“Kami percaya bahawa pemilikan kenderaan masih akan menjadi sumber pendapatan utama kami. Tetapi, ada juga kemungkinan lain yang boleh ditawarkan oleh model perniagaan langganan kenderaan ini yang mungkin akan diterima oleh lebih ramai orang di masa mendatang. Ini apa yang kami maksudkan sebagai ‘langganan’ — sebuah servis yang mana semua urusam melibatkan pemilikan kenderaan — seperti servis perjadual, membayar insurans dan cukai jalan — akan diuruskan semuanya oleh kami. Apa yang perlu dilakukan oleh pelanggan hanyalah membayar langganan untuk menikmati pakej itu,” jelasnya.

Peserta bagi program ini perlu membayar pendahuluan sebagai komitmen sebanyak RM2,150, diikuti dengan yuran langganan bulanan sebanyak RM500. Jumlah berkenaan sudah termasuk sekali dengan deposit tiga bulan dan yuran langganan untuk bulan pertama (dengan deposit tiga bulan itu akan dipulangkan kepada pelanggan nanti). Penyelenggaraan, insurans dan cukai jalan akan ditanggung oleh Perodua, memandangkan Ativa Hybrid ini didaftarkan di bawah syarikat, bukan di bawah nama pelanggan.

Program langganan Perodua Ativa Hybrid dilancarkan — 300 unit Rocky Hybrid CBU, RM500 sebulan/5 tahun

Ia merupakan komitmen lima-tahun dengan had jarak bagi tempoh berkenaan adalah 100,000 km, dengan purata 20,000 km setahun atau 1,666 km sebulan. Di hujung tempoh berkenaan, jumlah keseluruhan yang akan di bayar kepada Perodua adalah RM30,150. Peserta perlu memulangkan kereta terbabit kepada Perodua selepas lima tahun.

Ini tawaran yang menarik? Memang, RM500 sebulan itu dikira agak rendah, terutamanya jika mengambil kira kos lain yang dinyatakan itu. Baik atau buruk pendekatan seperti ini sebenarnya bergantung kepada bagaimana anda melihat soal pemilikan kenderaan. Semua 300 unit Ativa Hybrid ini telahpun diperuntukkan kepada peserta, dipilih daripada 600 permohonan yang diterima oleh Perodua.

Seperti dinyatakan, ini bertujuan untuk kajian dan bukanlah program langganan komersial (misalnya seperti yang ditawarkan oleh Renault di sini). Oleh itu, peserta juga perlu bersetuju untuk kenderaan mereka dipasangkan sistem telematik GPS. Ini bagi membolehkan Perodua mengumpulkan data dan corak penggunaan serta tabiat memandu. Pelanggan juga perlu menghantar laporan kepada Perodua.

Bagi unit yang digunakan pula, ia merupakan unit CBU Daihatsu Rocky Hybrid, tetapi dengan lencana Perodua di depan, belakang dan di stereng. Lencana ini dipasangkan di Jepun, sebelum semua unitnya dihantar ke Malaysia untuk tujuan ini.

Dilancarkan di Jepun pada November 2021, Rocky e-Smart Hybrid dikuasakan oleh motor elektrik 106 PS/170 Nm yang diganding bersama enjin WA-VEX 1.2 liter kitaran Atkinson tiga-silinder dengan 82 PS/105 Nm. Enjin berkenaan bertindak sebagai generator, dan kereta ini berfungsi sama seperti unit kenderaan elektrik range extender: sama seperti hibrid e:HEV Honda ketika ini.

Bagi Rocky, Daihatsu mendakwa ia memberikan bacaan 3.6 liter per 100 km mengikut kitaran WLTP. Manakala Perodua pula memaklumkan Ativa Hybrid ini mampu memberikan bacaan 31.3 km/l mengikut ujian Kitaran Pemanduan Malaysia. Dengan harga RON95 ketika ini, perjalanan dari KL ke Pulau Pinang hanya memerlukan RM23 minyak. Patutkah Ativa Hybrid ini dijual secara meluas di Malaysia?

Perodua Ativa Hybrid

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 

Comments

 

Add a comment

required

required