Proton akan hasilkan EV pada 2027 – perlu 5 tahun untuk hasilkan EV mampu milik, mudah selenggara

Proton akan hasilkan EV pada 2027 – perlu 5 tahun untuk hasilkan EV mampu milik, mudah selenggara

Naib CEO Proton Roslan Abdullah mengumumkan bahawa syarikatnya kini sedang memperkasakan kemampuannya dalam segmen kenderaan elektrik penuh (EV) dan merancang untuk memproduksi EV dengan jenama sendiri menjelang 2027.

Menurutnya dalam laporan Bernama, Proton kini sedang berbincang dengan pihak-pihak yang berpotensi untuk menjadi rakan kerjasama bagi projek berkenaan, kerana ia tidak boleh terus menghasilkan EV tanpa memahami cara menjual dan memasarkan kenderaan dalam segmen itu.

Beliau turut menyatakan bahawa Proton sudahpun memulakan pelan hala tuju untuk EV sejak 10 tahun lalu, namun ia tidak boleh diteruskan kerana permintaan pasaran dan teknologi yang rendah.

“Lima tahun akan datang (sehingga 2027) akan memberi kami masa yang mencukupi untuk menentukan teknologi yang paling boleh diterima, mudah diselenggara, dan mampu dimiliki oleh pengguna dan kami,” katanya selepas perbincangan panel dalam acara Invest Malaysia Siries 2 bertajuk ” The Road to EV” hari ini.

Proton akan hasilkan EV pada 2027 – perlu 5 tahun untuk hasilkan EV mampu milik, mudah selenggara

Roslan menambah, buat masa sekarang Proton sedang menimba lebih banyak pengalaman melalui kerjasama dengan Smart Automobile Co Ltd sebagai pengedar baharu Proton di Malaysia dan Thailand, sebelum ia menghasilkan EV dengan jenamanya sendiri.

Sasaran Proton untuk menghasilkan EV sendiri pada 2027 adalah selari dengan artikel penyelidikan yang diterbitkan oleh Hong Leong Investment Bank (HLIB) awal tahun ini. Laporan tersebut menyebut bahawa Proton akan mengambil langkah awal untuk masuk ke segmen hibrid terlebih dahulu sebelum masuk ke segmen EV pada 2027.

September lalu, Proton telah mewujudkan anak syarikat baharu diberi nama Proton New Energy Technology (Pro-Net) bagi menguruskan jualan dan pengedaran untuk EV jenama smart dan juga kenderaan-kenderaan tenaga baharu (NEV) jenamanya sendiri yang bakal ditawarkan pada masa hadapan.

Malah sebelum ini, Roslan turut ada menyatakan bahawa 16 juruteranya akan dihantar ke China selama enam bulan untuk dilatih dalam R&D, menguji prestasi kenderaan, homologasi dan pelbagai ujian dengan tujuan untuk membina dan menjual NEV.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required