Proton akan bangunkan EV jenama sendiri di Malaysia – 16 jurutera dihantar ke China untuk latihan R&D

Proton akan bangunkan EV jenama sendiri di Malaysia – 16 jurutera dihantar ke China untuk latihan R&D

Proton mengumumkan bahawa ia bakal membangunkan kenderaan elektrik sepenuhnya (EV) dan kenderaan teknologi baharu (NEV) di Malaysia selepas ini, dan bukan sekadar menghasilkan versi-versi rebadge dari Geely.

Ini merupakan langkah susulan dalam pelan EV Proton selepas syarikat berkenaan menandatangani perjanjian pengedaran am dengan smart pada bulan Ogos dan juga selepas pembentukan Proton New Energy Technology (PRO-NET) pada bulan September, iaitu satu anak syarikat yang akan menjual dan menyediakan perkhidmatan selepas jualan EV jenama smart di Malaysia dan Thailand.

Menurut Naib CEO Proton Roslan Abdullah, sebagai jenama automotif nasional Proton harus menerajui pembangunan ekosistem EV di Malaysia dengan melabur dalam pengetahuan dan kepakaran walaupun syarikatnya kurang berpengalaman dalam bidang berkenaan.

“Jadi, kami akan menghantar 16 jurutera ke negara China selama enam bulan untuk dilatih dalam R&D, menguji prestasi kenderaan, homologasi dan pelbagai ujian dengan tujuan untuk membina dan menjual NEV tempatan. Ini adalah langkah penting dalam menyokong usaha kerajaan untuk menggerakkan Malaysia ke arah ekonomi berasaskan pengetahuan dan menjadi pusat serantau bagi NEV,” katanya dalam majlis pertukaran dokumen dengan anak syarikat tenaga bersih Petronas, Gentari Sdn Bhd (Gentari) di International Greentech & Eco Products Exhibition & Conference Malaysia (IGEM) hari ini.

Proton akan bangunkan EV jenama sendiri di Malaysia – 16 jurutera dihantar ke China untuk latihan R&D

Kerjasama dengan Gentari amat diperlukan oleh Proton kerana pelan awalnya dalam ekosistem EV di Malaysia adalah untuk membina 20 pengecas DC pada tahun 2023 di mana PRO-NET akan bertanggungjawab untuk menyediakan lokasi pengecasan dan kemudahan kuasa manakala Gentari akan bertanggungjawab dalam menyediakan infrastruktur pengecasan dan penyelesaian pengendali.

“Menangani keperluan pelanggan EV dan NEV di Malaysia memerlukan penyertaan banyak pihak dan kerjasama antara pemain industri automotif. Ini adalah benar terutamanya berkaitan dengan infrastruktur pengecasan yang memenuhi keperluan pengguna di seluruh negara dan PRO-NET akan menawarkan penyelesaian pengecasan yang komprehensif kepada pelanggan.

“Kami juga menjangka pelanggan NEV mempunyai faktor pendorong yang berbeza berbanding dengan pembeli kereta tradisional. Oleh itu, kami mahu mencipta pengalaman baharu yang memenuhi keperluan mereka. Justeru, PRO-NET akan merekrut pengedar baharu secara aktif dan mengalu-alukan cadangan inovatif untuk pengalaman jenama dan transaksi,” tambah Roslan Abdullah.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required