Mitsubishi Triton T1 pasukan Ralliart juara Asia Cross Country Rally 2022 hanya dalam percubaan pertama!

Mitsubishi Triton T1 pasukan Ralliart juara Asia Cross Country Rally 2022 hanya dalam percubaan pertama!

Setelah tiga tahun berehat kerana pandemik Covid-19, perlumbaan rali rentas negara Asia Cross Country Rally 2022 telahpun selamat dilangsungkan bermula 21 November di Buriram, Thailand, dan berakhir pada 26 November lalu di Angkor Wat, Kemboja. Dan pada kali ini, kategori utama empat roda di menangi oleh Mitsubishi Triton dari pasukan Mitsubishi Ralliart yang dipandu oleh pemandu Thailand, Chayapon Yotha bersama juruarahnya Peerapong Sombutwong.

Seperti yang telah diumumkan tempoh hari, ini merupakan perlumbaan pertama Mitsubishi Ralliart selepas pasukan berkenaan ‘dihidupkan semula‘ setelah ‘tidur’ selama 11 tahun. Ia dipimpin oleh juara Rali Dakar 2002 dan 2003 Hiroshi Masuoka sebagai prinsipal pasukan, dan selain Chayapon Yotha, dua lagi Triton pasukan tersebut dipandu oleh pemandu Indonesia Rifat Sungkar, dan seorang lagi pemandu Thai Sakchai Hantrakul.

Secara keseluruhan, AXCR 2022 ini melibatkan perjalanan sejauh 1,524 km, dengan ujian masa dalam 6 Special Stage (SS) dalam jarak 637 km. Mitsubishi Triton spesifikasi Group T1 yang dipandu Chayapon Yotha melengkapkan kesemua SS berkenaan dalam masa 8 jam, 22 minit dan 42 saat.

Yotha meninggalkan Toyota Hilux Revo dari pasukan Toyota Cross Country Team Thailand yang dipandu oleh Jaras Jaengkamolkulchai 5 minit 47 saat di belakang, manakala tempat ketiga milik pemandu Jepun Ikuo Hanawa yang memandu SUV Toyota Fortuner yang tertinggal hanya 5 saat di belakang Jaengkamolkulchai.

Pemandu sensasi Indonesia Rifat Sungkar walau bagaimanapun hanya menghabiskan rali ini di tempat kelima dengan masa keseluruhan 8 jam 39 minit 56 saat, atau 17 minit 14 saat lebih lambat berbanding Yotha. Manakala seorang lagi pemandu Mitsubishi Ralliart, Sakchai Hantrakul yang disahkan positif Covid-19 tidak dapat meneruskan perlumbaan selepas SS pertama.

Separa pertama rali ini berlangsung di Thailand, membabitkan laluan kering berkelajuan tinggi di atas permukaan off-road yang lasak. Namun untuk separa kedua rali ini yang berlangsung di Kemboja, laluan yang disediakan lebih mencabar dengan lebih banyak lecak disebabkan hujan lebat.

Pada SS1 pertama, barisan Isuzu D-Max dari pasukan Isuzu Suphan Explorer mendominasi rali ini dengan berada di tempat pertama, ketiga dan keempat, manakala satu lagi D-Max dari pasukan Ayumi Racing Team berada di tempat kedua. Chayapon Yotha hanya mampu berada di tempat kelima, diikuti Rifat Sungkar di tempat keenam.

‘Taring’ Yotha dan Triton mula keluar pada SS kedua, iaitu SS paling panjang dalam AXCR 2022 dengan laluan sepanjang 203 km dengan mencatatkan masa terpantas 2 minit 50.18 saat, meninggalkan Ditsapoog Manein dari pasukan Isuzu Suphan Explorer lebih 4 minit di belakang. Ini membolehkan Yotha naik ke tempat pertama secara keseluruhan, dan terus berada di kedudukan tersebut sehingga ke garis penamat di Kemboja

Rifat Sungkar pula tidak begitu bernasib baik. Tayar Triton yang dipandunya pecah pada SS kedua, dan turut menyebabkan kerosakan pada casis. Insiden tersebut menyebabkan dia jatuh ke tempat ke lapan. Walau bagaimanapun, kerosakan berkenaan berjaya diperbaiki oleh pasukan membolehkan dia meneruskan perlumbaan pada hari seterusnya.

Dia berjaya mencatatkan masa keempat terpantas pada SS3, kelima pada SS4, keempat pada SS5 dan ketujuh pada SS6, membolehkannya berada di tangga kelima secara keseluruhan selepas habis perlumbaan.

“Untuk AXCR tahun ini, kami bangunkan Triton berasaskan tahap kebolehpercayaan dan ketahanannya dengan menala enjin serta casis, dan menyertai rali dengan spesifikasi yang hampir kepada model produksi biasa. Walaupun begitu, dua jentera rali Triton telah memberikan pemanduan yang berkuasa, dan saya bangga dengan pengakhiran pada kedudukan yang tinggi,” kata Hiroshi Masuoka.

“Prestasi yang luar biasa dipamerkan oleh pemandu, yang dapat mengekstrak prestasi Triton dan memberikan pemanduan yang hebat, jurutera yang bekerja setiap hari untuk memperhalusi jentera dengan sempurna, semua kakitangan yang memberikan sokongan, dan pengetahuan yang telah dikumpulkan oleh Mitsubishi Motors selama bertahun-tahun,” tambahnya lagi.

Masuoka turut memberikan bayangan bahawa Mitsubishi Ralliart mungkin akan menghasilkan semula peralatan prestasi untuk dijual dalam pasaran selepas kejayaan pasukannya dalam AXCR kali ini, selari dengan apa yang telah disebut sebelum ini.

“Kunci kepada semua itu adalah sokongan padu daripada penaja kami dan mesej sokongan yang penuh semangat yang kami terima daripada peminat di seluruh dunia. Kami ingin menyalurkan pengetahuan kami memperoleh hasil melalui penyertaan kami dalam AXCR kembali ke dalam pembangunan kenderaan produksi, dan membina kenderaan Mitsubishi yang lebih lasak, lebih berkuasa dan lebih dipercayai,” kata Masuoka.

Sebelum rali ini bermula, kami sempat merasai pengalaman sebenar menaiki Triton Group T1 tersebut ketika pasukan Mitsubishi Ralliart membuat sesi shakedown mereka pada awal September lalu di di Grand Prix Motor Park, Kanchanaburi, terletak kira-kira tiga jam perjalanan dari Bangkok. Nak tau mana rasa Taxi Ride Triton yang dipandu Chayapon Yotha tersebut? Anda boleh baca laporannya pada PAUTAN INI.






Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required