Mitsubishi Ralliart dah hidup semula; selain kit badan, bila Ralliart akan hasilkan kembali peralatan prestasi?

Mitsubishi Ralliart dah hidup semula; selain kit badan, bila Ralliart akan hasilkan kembali peralatan prestasi?

Bagi peminat Mitsubishi, selain dari produksi Lancer Evolution yang ditamatkan pada 2016, pastinya antara perkara paling sedih berlaku apabila sayap perlumbaan jenama “tiga berlian” berkenaan menutup sayap perlumbaan mereka iaitu Ralliart, yang bukan sahaja menyaksikan ia tidak lagi berlumba, malah menghentikan penghasilan aksesori serta peralatan prestasi pada 2010.

Ralliart ditutup bukan saja-saja; ketika itu Mitsubishi berhadapan dengan pelbagai krisis yang menyebabkan mereka kerugian dan terpaksa mengecilkan operasi syarikat. Namun selepas Mitsubishi Motors Corporation (MMC) menyertai Pakatan Renault-Nissan pada 2016 apabila Nissan berjaya mengambil alih sejumlah 34% saham MMC, syarikat tersebut secara beransur-ansur dilihat mampu ‘bernafas semula’.

Dan pada Mac 2021, CEO Mitsubishi, Takao Kato sendiri mengumumkan bahawa Ralliart kini secara rasmi telah dibuka semula, di mana pasukan berkenaan akan mula menghasilkan perlatan-peralatan dan komponen berjenama Ralliart, serta bakal terjun semula ke kancah sukan permotoran.

Mitsubishi Mirage Ralliart, Triton Ralliart dan Pajero Sport Ralliart edisi terhad pasaran Thailand

Selepas pengumuman tersebut dibuat, Mitsubishi dilihat telah menghasilkan pelbagai model edisi terhad dengan jenama Ralliart untuk pasaran Thailand. Malah ketika berlangsungnya Tokyo Auto Salon 2022 pada awal tahun ini, Ralliart kembali membuka reruai mereka di acara modifikasi automotif terbesar di Jepun itu dengan mempamerkan pelbagai model konsep Ralliart, termasuk Mitsubishi Vision Ralliart Concept.

Walau bagaimanapun, kesemua model edisi terhad dan juga model konsep yang ditampilkan berkenaan setakat ini hanya melibatkan penggayaan seperti kit dan juga grafik badan dengan gaya rali. Ralliart masih belum menghasilkan sebarang peralatan prestasi hatta komponen ringkas sekalipun seperti spring sport mahupun penuras udara. Jadi, bila agaknya Ralliart akan tampil sebagai “Ralliart sebenar” seperti satu masa dahulu?

Bulan November nanti, Team Mitsubishi Ralliart akan bertanding semula dalam sukan rali secara rasmi. Perlumbaan yang dipilih oleh Ralliart untuk melakukan comeback adalah Asia Cross Country Rally (AXCR) 2022, iaitu rali rentas negara yang akan menyaksikan perlumbaan jarak jauh melibatkan laluan off-road 1,700 km, bermula di Buriram, timur laut Thailand dan kemudian merentas sempadan Kemboja untuk berakhir di tapak Warisan Dunia, Angkor Wat.

Mitsubishi Ralliart dah hidup semula; selain kit badan, bila Ralliart akan hasilkan kembali peralatan prestasi?

Untuk rali ini, Team Mitsubishi Ralliart adalah terdiri dari Tant Motorsport dari Thailand yang membangunkan jentera rali Mitsubishi Triton dalam spesifikasi FIA Group T1, dan mereka menerima bantuan teknikal terus dari Mitsubishi Motors Corp Jepun. Pasukan ini dipimpin oleh prinsipal dari Jepun iaitu lagenda Ralliart sendiri yang juga juara Rali Dakar dua-kali (2002, 2003) iaitu Hiroshi Masuoka.

Dua minggu lalu, Team Mitsubishi Ralliart mengadakan sesi shakedown untuk jentera rali Triton T1 berkenaan di Grand Prix Motor Park, Kanchanaburi, Thailand dan kami bersama media permotoran lain dari Malaysia agak bertuah kerana dijemput untuk menyertai acara tersebut. Selain dari merasai sendiri “Taxi Ride” dengan Triton T1 tersebut, kami berpeluang untuk bertanya sendiri tentang masa hadapan Mitsubishi Ralliart terus dengan Masuoka-san dan pasukannya.

Apabila soalan “bila Ralliart akan mula menghasilkan semula peralatan prestasi?” ditanya, Masuoka-san menjawab, “Kali ini Team Mitsubishi Ralliart sudah beraksi kembali, jadi kami sudah bangkitkan semula jenama Ralliart. Dan antara aktiviti permulaan adalah menyertai perlumban AXCR. Jadi dalam perlumbaan ini saya rasa Mitsubishi akan kembali mampu untuk menimba pengalaman dan pada masa hadapan kami mungkin akan memberi kembali kepada pelanggan dan peminat.”

Mitsubishi Ralliart dah hidup semula; selain kit badan, bila Ralliart akan hasilkan kembali peralatan prestasi?

Mitsubishi Vision Ralliart Concept

Masuoka-san menjelaskan bahawa adalah menjadi impiannya untuk memberikan sesuatu semula kepada peminat, iaitu peralatan prestasi yang dihasilkan dari dunia sukan permotoran, tetapi buat masa sekarang mereka masih berada pada satu tahap impian tersebut.

“Buat masa sekarang kami cuma berharap peminat dapat merasai keghairahan dan bahang (Ralliart) dengan komponen-komponen pengayaan terlebih dahulu, dan kemudian sedikit demi sedikit untuk masa hadapan sudah tentu pasukan ini akan membuat yang terbaik bagi membolehkan anda semua lebih kegembiraan,” tambah Masuoka lagi.

Jadi untuk peminat Mitsubishi Ralliart, anda sabar dahulu. Bagi peluang untuk mereka kumpulkan pelbagai data dari dunia perlumbaan, dan selepas itu anda mungkin dapat apa yang anda minta dari Ralliart!

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

Certified Pre-Owned - 1 Year Warranty

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Mohd Farid Awaludin

Farid mula menggilai kereta dengan menghafal logo dan jenama kereta ketika berumur 4 tahun, dan selanjutnya belajar membaiki kereta di institut kemahiran awam tempatan. Selalu membayangkan diri menjadi kerdil masuk ke dalam sistem mekanikal untuk diagnosis masalah dan memahamkan diri sendiri berkenaan teknologi baru. Dek selalu berangan mahu jadi seperti Tiff Needell, akhirnya diberi peluang untuk menyertai dunia media permotoran pada tahun 2012.

 
 

Add a comment

required

required