Audi RS6 dan RS7 Performance didedah – V8 biturbo 4.0L 630 PS, turbo lebih besar, laju maksimum 305 km/j

Audi RS6 dan RS7 Performance didedah – V8 biturbo 4.0L 630 PS, turbo lebih besar, laju maksimum 305 km/j

Setelah versi biasa diperkenalkan pada 2019, Audi kini melancarkan pula RS6 Avant dan RS7 Sportback versi prestasi di Eropah, dengan kedua-duanya diletakkan pada harga bermula 135,000 euro (RM636k). Di Malaysia, RS6 Avant dan RS7 Sportback versi biasa dijual pada harga masing-masing bermula RM1.08 juta dan RM1.1 juta.

Enjin V8 bi-turbo TFSI 4.0 liter pada kedua-dua kereta ini sekarang mampu menghasilkan 630 PS dan tork 850 Nm, bersamaan 30 hp dan 50 Nm lebih tinggi berbanding versi biasa. Ini adalah hasil daripada penggunaan pengecas turbo yang lebih besar, seterusnya meningkatkan boost daripada 2.4 bar kepada 2.6 bar. Pecutan 0-100 km/j juga menjadi lebih pantas, iaitu 3.4 saat.

Kedua-dua kereta ini juga ditambah dengan self-locking centre differential, yang mengagihkan kuasa dengan nisbah 40:60 untuk tayar hadapan dan belakang dalam keadaan biasa. Jika perlu, ia juga boleh menghantar sehingga 70% kuasa kepada roda hadapan, atau sehingga 85% kepada roda belakang. Differential yang lebih kompak dan ringan ini juga menyumbang kepada pengendalian yang lebih tepat dan kurang understeer.

Lapan kilogram dapat dibuang daripada kedua-dua kereta ini hasil daripada penebat bunyi yang dikurangkan, termasuk pada bahagian ruang enjin, dalaman dan belakang. RS6 Avant mencatat 2,090 kg manakala RS7 Sportback 2,065 kg. Ia juga mendapat rim 21 inci rekaan khas, yang dibalut tayar 275/35.

Rim lightweight 22 inci disediakan sebagai pilihan tambahan, dan selain lima kilogram lebih ringan, ia juga dapat memberikan fungsi penyejukan tambahan kepada brek hasil daripada rekaannya. Tayar yang diberi bersama rim ini adalah Continental Sport Contact 7.

Mod Coasting pada kedua-dua kereta ini sekarang hanya boleh diaktifkan secara automatik apabila dalam mod Efficiency, sementara unit pengawal enjin ditala kembali untuk memberikan pecutan yang lebih mengujakan dalam mod Dynamic. Perisian transmisi yang ditala semula juga membawa kepada penukaran gear yang lebih pantas.

Audi RS6 dan RS7 Performance didedah – V8 biturbo 4.0L 630 PS, turbo lebih besar, laju maksimum 305 km/j

Pakej RS Dynamic diberikan secara standard kepada kedua-dua model prestasi ini, dan dapat membawanya kepada kelajuan maksimum sehingga 280 km/j, bersama all-wheel steering serta quattro sport differential di gandar belakang.

RS Dynamic Package Plus pula disediakan sebagai pilihan tambahan, di mana ia dapat meningkatkan kelajuan maksimum menjadi 305 km/j dan datang bersama sistem brek seramik RS dengan cakera 440 mm di hadapan dan 370 mm di belakang. Brek seramik ini adalah 34 kg lebih ringan berbanding unit besi biasa.

Selain pilihan 16 warna berbeza, bahagian luar dua model ini juga dapat dibezakan dengan bahagian yang berwarna kelabu seperti rel bumbung, diffuser belakang, splitter hadapan, penutup cermin sisi serta tepi pintu. Logo Audi dan lencana boleh dipilih sama ada dalam warna krom atau hitam.

GALERI: Audi RS6 Avant Performance

GALERI: Audi RS7 Sportback Performance

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required