Audi RS6 Avant dan RS7 Sportback tiba di Malaysia – enjin V8 4.0 liter bi-turbo 600 hp, harga dari RM976k

Audi RS6 Avant dan RS7 Sportback tiba di Malaysia – enjin V8 4.0 liter bi-turbo 600 hp, harga dari RM976k

Bagi sesiapa yang rasa Audi RS4 Avant dan RS5 Sportback tidak cukup untuk menggerakkan jiwa mereka, dua lagi model yang lebih besar dan berkuasa ini mungkin boleh dijadikan pilihan. Ia adalah RS6 Avant dan RS7 Sportback, dan kini sudah pun dijual di Malaysia pada harga masing-masing RM976,309 dan RM988,544.

Untuk penggerak, kedua-dua model menggunakan enjin V8 4.0 liter TFSI biturbo, berkemampuan 600 hp pada 6,000 rpm dan 800 Nm tork pada antara 2,050 hingga 4,500 rpm. Transmisi automatik lapan kelajuan digunakan untuk menyampaikan kuasa kepada semua roda, bersama sistem pacuan Quattro dan differential boleh kunci sendiri.

Melalui enjin ini, kedua-dua model boleh melakukan pecutan 0-100 km/j dalam masa 3.6 saat, dan mencecah kelajuan maksimum 280 km/j. Antara barangan prestasi yang diberi adalah sistem ekzos sport RS, stereng progresif, suspensi sport RS dan Dynamic Ride Control.

Pada bahagian luar, RS6 Avant mendapat pakej kemasan hitam berkilat dan gentian karbon secara standard, bersama lampu utama HD Matrix LED dan Audi Laser Light, lampu belakang LED, lampu penunjuk arah dinamik, rim 22 inci dibalut tayar 285/30 serta cakera brek besi RS dengan angkup berwarna merah.

Model RS7 Sportback pula mendapat pakej luaran yang lebih sporty, dengan kemasan gentian karbon pada beberapa bahagian termasuk pelindung cermin sisi. Selain daripada warna asal, kedua-dua model juga boleh didapati dengan pilihan warna luar Audi Exclusive dengan kos tambahan, serta bumbung panoramik.

Pada bahagian dalam, kedua-dua model diberikan terus dengan kawalan pendingin hawa automatik empat zon, pelaras stereng elektrik, tempat duduk Audi Sports Plus dengan sistem pemanas dan penyejuk, kemasan dalam “aluminium race“, pedal kaki stainless steel, plet tepi pintu RS, roda stereng rata di bawah dan tempat duduk yang dibalut kulit Valcona.

Audi RS6 Avant dan RS7 Sportback tiba di Malaysia – enjin V8 4.0 liter bi-turbo 600 hp, harga dari RM976k

Sistem infotainmen terdiri daripada MMI Navigation Plus dengan MMI Touch. Model RS7 mendapat sistem bunyi premium Bang & Olufsen secara terus sementara untuk RS6, ia datang sebagai pilihan tambahan yang memerlukan kos tambahan.

Akhir sekali untuk sistem keselamatan, RS6 Avant dan RS7 Sportback datang dengan sistem Pre Sense depan dan belakang, Front Cross Traffic Assist, Lane Change Assist dengan amaran keluar, Rear Cross Traffic Alert, Lane Departure Warning, Park Assist dengan Parking Aid Plus, kamera 360 darjah serta cagak ISOFIX.

GALERI: Audi RS6 Avant 2020

GALERI: Audi RS7 Sportback 2020

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Durrani Sharom

Mempunyai latar belakang yang pelbagai termasuk sebagai pengurus tapak, pemandu van/lori dan pelbagai lagi, Durrani akhirnya masuk ke dalam bidang penulisan automotif lapan tahun lalu. Apa sahaja yang beroda dan berenjin membuatkan beliau teruja dan beliau percaya ‘mesin pengangkutan' ini sepatutnya adalah sesuatu yang mampu memberikan pengalaman menyeronokkan kepada penggunanya.

 
 

Add a comment

required

required