Chery Tiggo 8 Pro bakal dilancar di M’sia pada Q2 2023 — SUV flagship 7-seater, CKD, 2.0L turbo dan 7DCT

Chery Tiggo 8 Pro bakal dilancar di M’sia pada Q2 2023 — SUV <em>flagship</em> 7-<em>seater</em>, CKD, 2.0L turbo dan 7DCT

Barisan kenderaan terbaru Chery sebelum ini pernah dipertontonkan untuk pasaran Malaysia Oktober lalu, walaupun jenama itu belum lagi diperkenalkan secara rasmi di sini. Jenama ini bakal memasuki pasaran tempatan secara rasmi jangkaannya pada pertengahan tahun hadapan. Namun, persiapan ke arah kehadiran tersebut sedang giat dijalankan.

Selain Omoda 5 yang menjadi tumpuan, sebuah SUV flagship Tiggo 8 Pro juga adakan dilancarkan. Kini, garis masa bagi pengenalan itu telah pun diberikan, iaitu dalam tempoh suku kedua 2023, dan ia akan terus diperkenalkan dalam bentuk pemasangan tempatan (CKD).

Chery Tiggo 8 Pro ialah sebuah SUV tujuh-tempat duduk yang dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo empat-silinder TGDi dengan janaan 254 hp dan 390 Nm tork, dan dipadankan dengan transmisi 7DCT. Ciri AWD juga khabarnya akan ditawarkan. Hasil janaan enjin 2.0 liter berkenaan juga sebenarnya agak tinggi. Sebagai perbandingan, enjin 2.5 liter turbo Mazda menjana sebanyak 228 hp/420 Nm. Turut dijangkakan adalah versi PHEV bagi SUV ini.

Chery Tiggo 8 Pro bakal dilancar di M’sia pada Q2 2023 — SUV <em>flagship</em> 7-<em>seater</em>, CKD, 2.0L turbo dan 7DCT

Di dalam, papan pemuka Tiggo 8 Pro didatangkan dengan material lebih mahal yang digunakan di lebih banyak tempat. Kerusi mungkin yang paling ketara, dengan balutan kulit lebih lembut. Skrin kawalan pendingin juga berbeza antara keduanya — Tiggo 8 Pro dengan skrin berwarna.

Bagi model PHEV pula, bukaan corong pendinginnya bersambung, dan panel instrumen bersambung dengan skrin infotainmen (lebar penuh 24.6 inci). Konsol tengah juga ada menempatkan panel sentuh bagi fungsi berkaitan hibrid dan pemilih 4WD — unit yang ditunjuk ini adalah dari pemanduan sebelah kiri.

Dari segi kelengkapan, SUV flagship Chery ini menerima semua yang ada pada SUV yang lebih kecil Tiggo 7, dengan tambahan lainnya. Ini termasuk lampu LED penuh dengan teknologi Matrix, DRL LED, roda 18-inci, sunroof panoramik kuasa elektrik, panel instrumen digital 12.3-inci, skrin infotainmen 10.25-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, sistem bunyi Sony dengan lapan pembesar suara, pengecas tanpa wayar, kawalan pendingin dua zon, balutan kulit dua tona warna. Kerusi pemandu turut ada fungsi sokongan lumbar dan memori.

Nak jual kereta anda? Jual dengan Carro.

10% discount when you renew your car insurance

Compare prices between different insurer providers and use the promo code 'PAULTAN10' when you make your payment to save the most on your car insurance renewal compared to other competing services.

Car Insurance

Hazril Hafiz

Berkecimpung di dalam media automotif tempatan sejak 10 tahun lalu, Hafiz mengimpikan sebuah Malaysia dengan jaringan sistem pengangkutan awam yang lebih cekap dan menyeluruh. Tugas terakhirnya sebelum menyertai laman web ini ialah sebagai editor sisipan automotif sebuah akhbar arus perdana.

 
 

Add a comment

required

required