Dalam barisan SUV terbaru yang dipertontonkan di Malaysia oleh Chery minggu ini, Chery Tigoo 8 Pro adalah yang paling besar dan mewah. Model flagship bagi Tiggo Pro ini turut hadir dalam versi “e+” plug-in hybrid, dan kedua-dua versi petrol dan PHEV ini ada dipamerkan.

Jika Omoda 5 jadi pesaing kepada HR-V dan Tiggo 7 Pro pula dalam segmen yang sama dengan CR-V, boleh letakkan Tiggo 8 Pro ini sebagai lawan kepada Hyundai Santa Fe atau Mazda CX-8, dengan tiga barisan tempat duduk untuk tujuh penumpang.

Model ini dikuasakan oleh enjin 2.0 liter turbo empat-silinder TGDi dengan janaan 254 hp dan 390 Nm tork, dan dipadankan dengan transmisi 7DCT. Ini enjin yang lebih berkuasa daripada dua pilihan yang ada; satu lagi adalah 1.6 liter TGDi yang boleh menghasilkan 194 hp/290 Nm yang juga digunakan untuk Omoda 5. AWD juga ditawarkan. Janaan enjin 2.0 liter itu agak tinggi: sebagai perbandingan, enjin 2.5 liter turbo Mazda menjana sebanyak 228 hp/420 Nm.

Model PHEV pula menggabungkan enjin 1.5 liter turbo dengan transmisi khusus hybrid (DHT) dan dua motor elektrik dengan janaan 241 hp dan 510 Nm. Chery mendakwa pecutan 0-100 km/j adalah dalam masa 8.2 saat, dengan jarak EV sepenuhnya 80 km.

Apa yang lebih menarik, ada sembilan mod pengendalian untuk model ini — elektrik sepenuhnya dengan motor tunggal, elektrik sepenuhnya dengan dua motor, mod siri dan lanjutan jarak, pacuan enjin dan mod pemanduan selari. Lagi empat adalah berkaitan janaan semua tenaga — mod parkir dan cas, mod pemanduan dan cas, janaan semula tenaga brek motor tunggal dan janaan semula tenaga brek dua motor. Kami percaya, PHEV ini bertindak sama sahaja dengan PHEV yang lain, cuma Chery menerangkannya dengan cara berbeza.

Papan pemuka Tiggo 8 Pro sama dengan Tiggo 7 Pro, dengan material lebih mahal digunakan di lebih banyak tempat. Kerusi mungkin yang paling ketara, dengan balutan kulit lebih lembut. Skrin kawalan pendingin juga berbeza antara keduanya — Tiggo 8 Pro dengan skrin berwarna.

Namun ada sedikit perubahan untuk papan pemuka PHEV: bukaan corong pendinginnya bersambung, dan panel instrumen bersambung dengan skrin infotainmen (lebar penuh 24.6 inci). Konsol tengah juga ada menempatkan panel sentuh bagi fungsi berkaitan hibrid dan pemilih 4WD — unit yang ditunjuk ini adalah dari pemanduan sebelah kiri.

Dari segi kelengkapan, SUV flagship Chery ini menerima semua yang ada pada Tiggo 7, dan tambahan lainnya. Ini termasuk lampu LED penuh dengan teknologi Matrix, DRL LED, roda 18-inci, sunroof panoramik kuasa elektrik, panel instrumen digital 12.3-inci, skrin infotainmen 10.25-inci dengan Apple CarPlay dan Android Auto, sistem bunyi Sony dengan lapan pembesar suara, pengecas tanpa wayar, kawalan pendingin dua zon, balutan kulit dua tona warna. Kerusi pemandu turut ada fungsi sokongan lumbar dan memori.