Seperti yang dilaporkan semalam, jenama Chery kini kembali ke Malaysia dengan syarikat pengedar dan pengurusan baru. Turut diadakan adalah sebuah acara rasmi untuk tujuan berkenaan, serta sesi pratonton beberapa model terbaru Chery yang khabarnya bakal memasuki pasaran Malaysia kelak.

Jika sebelum ini, Chery untuk pasaran tempatan mungkin lebih dikenali dengan model seperti kereta kompak QQ dan juga MPV Eastar, kini tumpuannya adalah terhadap SUV. Antara model yang disasarkan untuk dibawa masuk ke sini ialah barisan SUV Tiggo Pro (4, 7 dan 8) serta SUV yang paling baru dan menawan, Omoda 5.

Omoda 5 merupakan SUV segmen B yang saiznya hampir sama dengan Honda HR-V dan Proton X50. Ukuran dimensinya adalah 4,400 mm panjang dan 1,830 mm lebar: ia 15 mm lebih panjang dan 40 mm lebih lebar berbanding HR-V terkini. Dengan ketinggian 1,585 mm, Omoda 5 adalah 5 mm lebih rendah berbanding HR-V, manakala jarak antara roda 2,630 mm pula adalah 20 mm lebih panjang.

Di China, Omoda 5 datang dengan tujuh varian, termasuk beberapa dengan gandingan enjin 1.6 liter TGDI dan transmisi automatik klac berkembar tujuh-kelajuan dan AWD. Unit dengan janaan 194 hp/290 Nm itu boleh memecut dari 0-100 km/j dalam masa 7.8 saat. Ada juga enjin lebih kecil, 1.5 liter TCI dengan 9CVT 2WD yang menjana 154 hp/230 Nm. Kereta yang anda lihat ini menggunakan padanan tersebut — tertera “230” pada lencana di belakang, angka untuk janaan torknya.

Omoda 5 juga ada didatangkan dalam versi tenaga baru/elektrifikasi untuk pasaran di sana, misalnya pada model plug-in hybrid untuk Tiggo 8 Pro e+. Chery juga ada perancangan untuk menjadikan model ini elektrik sepenuhnya, dengan bateri 64 kWh dan 450 km jarak perjalanan. Lebih dekat dengan penggunaan di Malaysia, terutamanya sebagai penawaran pertamanya di sini adalah unit 1.6T enjin petrol biasa.

Tarikan utamanya tentulah rekaan yang ditampilkan, sebagai sebuah crossover fastback yang futuristik, dengan pendekatan rekaan yang dikenali sebagai Art in Motion. Mirip sentuhan dari Hyundai dan Lexus RX mungkin juga dapat dikesan pada Omoda 5 ini. Dari segi rekaannya, ini sebuah penyataan besar yang dilakukan oleh Chery bagi SUV segmen berkenaan.

Di dalam kabin, sentuhan futuristik diteruskan. Rekaan kerusi sporty dengan perehat kepala bersepadu, manakala rekaan papan pemuka pula moden dan ringkas. Paparan skrin digital pula ala Mercedes-Benz, dengan skrin berkembar 20.5-inci, dan tak lupa corong pendingin yang nampak kontemporari.

Stereng yang rata di bawah dengan tulisan Chery disertai juga oleh konsol tengah yang tinggi, dengan ruang bukaan di bawah tombol gear yang juga bertindak sebagai ruang simpanan. Sudut ruang berkenaan membolehkan telefon ditegakkan dan mudah dilihat. Terdapat juga 64 warna lampu suasana yang mengikut rentak muzik yang dimainkan. Kedudukan lampu juga disorok di tempat yang terselindung, menampkan sentuhan elegan untuk SUV ini.

Senarai ciri dan kelengkapan juga banyak: kawalan suara, Android Auto dan Apple CarPlay, kamera keliling, ciri lengkap keselamatan ADAS dengan enam beg udara dan banyak lagi. Ciri premium lain seperti sunroof juga ada. Untuk pembesar suaranya, terlihat ada jenama Sony. Jadi, apa pandangan anda tentang model ini? Jika Honda HR-V Turbo V dijual pada harga RM134,000 manakala versi paling mahalnya RS Hybrid pada harga RM140,000, berapa harga yang masuk akal untuk Omoda 5 bersaing di sini?

Bagaimanapun, spesifikasi Omoda 5 yang dilihat ini tidak mencerminkan setepatnya penawaran yang bakal ada di Malaysia kelak. Dan, belum ada sebarang tarikh didedahkan untuk pelancarannya di sini.